Smartphone oorzaak van 1 op de 5 fietsongevallen met jongeren

Veilig Verkeer Nederland leert kinderen over risico’s smartphones in het verkeer

1 op de 5 fietsongevallen waar een jongere bij betrokken is, speelt de smartphone een rol. Daarom heeft Veilig Verkeer Nederland het lespakket Op de fiets? Even niets… ontwikkeld, zodat kinderen leren over de risico’s van smartphonegebruik tijdens het fietsen. Met deze les zet Veilig Verkeer Nederland extra munitie in om het gebruik van smartphones in het verkeer te voorkomen bij jonge weggebruikers. De introductie van het lespakket valt samen met het winnen van de NOT Innovatie Award, voor het gegeven dat Veilig Verkeer Nederland kinderen weet te motiveren voor het vak verkeer.

Sinds de opkomst van de smartphone is er een hele nieuwe categorie verkeersongevallen bij gekomen. Bijna iedereen tussen de 12 en 18 jaar heeft een smartphone met internetbundel. 77% zegt de smartphone ook weleens tijdens het fietsen te gebruiken. Bij 1 op de 5 fietsongevallen waar een jongere bij betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. En dat is ook niet zo vreemd. Je ziet vaker iets over het hoofd, je fietst langzamer en gaat meer slingeren. Om te voorkomen dat er nog meer ongevallen gebeuren, heeft Veilig Verkeer Nederland de verkeersles Op de fiets? Even niets… ontwikkeld voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool.

Het is een wonder dat er nog niet veel meer slachtoffers vallen als gevolg van afleiding door de smartphone. Je kunt ze er beter nu al bewust van maken, dan het later nog te moeten afleren

zegt Felix Cohen, directeur van Veilig Verkeer Nederland.

In een vlog die Veilig Verkeer Nederland maakte, vertellen jongeren hoe zij aankijken tegen smartphonegebruik in het verkeer.

Cohen:

Vrijwel allemaal gebruiken ze de telefoon tijdens het fietsen. Instagram gebruik ik echt heel veel, zegt een meisje. We willen dat daar thuis aan de keukentafel over gesproken wordt.

 

NOT Innovatie Award / Uitdagende verkeersles

In Op de fiets? Even niets…. daagt Veilig Verkeer Nederland de kinderen uit om zelf na te denken over hun mobielgebruik en hun gedrag in het verkeer. Met korte oefeningen ervaren ze wat het effect is van twee dingen tegelijkertijd doen. Ze bedenken argumenten om fietsen zónder mobieltje te promoten en vullen met de hele klas een afsprakenposter in over veilig fietsgedrag. Het lesprogramma is een van de onderdelen van de VVN Verkeersmethode, waarmee Veilig Verkeer Nederland de NOT Innovatie Award won. Veilig Verkeer Nederland won de NOT Innovatie Award voor het gegeven dat we kinderen weten te motiveren voor het vak verkeer met de VVN Verkeersmethode.