Veilige feitjes over... de scootmobiel!

Scootmobielgebruikers stuiten op andere obstakels en situaties dan voetgangers of fietsers

De scootmobiel is een vertrouwde verschijning geworden op straat. Voor veel mensen is het een uitkomst als lopen of fietsen niet meer zo gemakkelijk gaat. Je krijgt weer meer vrijheid en zelfstandigheid: je kunt er op uit, voor familiebezoek of een boodschap, zonder dat je telkens een beroep hoeft te doen op anderen.

Maar dan krijg je een scootmobiel en begeef je je in het drukke verkeer. Dat valt soms nog tegen. Scootmobielgebruikers stuiten op andere obstakels en situaties dan voetgangers of fietsers. En welke verkeersregels gelden er eigenlijk? Ook de bediening van een scootmobiel is enorm wennen. Vaak zijn scootmobielbestuurders daar onvoldoende op voorbereid.

 

Ongelukken met de scootmobiel

De gevolgen zijn niet mis: er gebeuren in ons land steeds meer ongelukken met scootmobielgebruikers. Van alle mensen die in 2010 omkwamen bij een verkeersongeval, reed 3% in een scootmobiel. In 2016 was dat al gestegen naar 6% van alle verkeersslachtoffers. Dat zijn 38 mensen die overlijden als gevolg van een ongeval met de scootmobiel. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die met een verwonding in het ziekenhuis belanden.

Waar dat door komt? Stel je eens voor hoe kwetsbaar je bent als scootmobielgebruiker in het verkeer. Je hebt niet de bescherming die je bijvoorbeeld in een auto wel hebt. Áls er iets gebeurt, zijn de gevolgen vaak ernstig. Daar komt bij dat de scootmobiel vaak gebruikt wordt door mensen die wat ouder of minder goed ter been zijn. Het verkeer vergt steeds meer van je aandacht. Het is niet niks om dan te leren om met een heel nieuw voertuig de weg op te gaan. 

Met een scootmobiel het verkeer in

Het is dus flink wennen als je voor het eerst het verkeer in gaat met een scootmobiel. Vaak krijg je een korte instructie als de scootmobiel wordt afgeleverd, maar dat is niet altijd voldoende. Een scootmobiel heeft een geheel eigen bedieningssysteem, heel anders dan het besturen van een auto of fiets. Loslaten van de handles betekent remmen, knijpen betekent gas geven; dat is dus volledig tegengesteld aan de handremmen van een fiets.

Kijken we naar het soort ongevallen dat gebeurt met scootmobielgebruikers, dan valt op dat de scootmobiel vaak omvalt, bijvoorbeeld bij het nemen van een bocht of bij het op- of afrijden van een stoepje. Het vergt even wat oefening om dat goed onder de knie te krijgen.

Dan zijn er nog de verkeersregels die tot verwarring kunnen leiden. Scootmobielen mogen op de stoep, het voetpad, het fietspad en de rijbaan rijden. Voor elk wegtype gelden weer andere verkeersregels. Dat maakt het er niet makkelijker op om je met een scootmobiel veilig in het verkeer te begeven.

Scootmobieltraining

Belangrijk dus dat we hen daar bij helpen. Veilig Verkeer Nederland ontwikkelde een opfriscursus waarbij scootmobielgebruikers online hun kennis over de verkeersregels kunnen testen. Ook kunnen we een training verzorgen waarbij naast de verkeerstheorie ook de behendigheid met de scootmobiel geoefend wordt. Allemaal om te zorgen dat deze kwetsbare verkeersdeelnemers zo lang mogelijk veilig mobiel blijven.

Ik wil