Verkeersveiligheid ziet hij daarbij niet als een losstaand thema, maar als een essentieel onderdeel van de leefbaarheid in zijn dorp. Vanuit zijn rol stimuleert hij samenwerking tussen inwoners, scholen en partners. Jaap is overtuigd dat duurzame oplossingen vooral ontstaan door samen te werken en goed te luisteren naar wat er speelt in de samenleving.
Gemeenten geven hun eigen invulling aan verkeersveiligheid. Welke thema’s spelen nu vooral in jouw gemeente?
‘Recentelijk hebben we vooral aandacht besteed aan de 30km/uur-zones. Daarnaast zijn we veel bezig met parkeergelegenheid en veiligheid rondom schoolomgevingen. Door het herindelen van oude wijken kunnen we wegen verbeteren en ruimte beter indelen. De 30km/uur-zones worden opnieuw ingericht zodat ze aan de eisen van zo’n zone voldoen. Zo voelt het voor automobilisten natuurlijker om rustiger te rijden. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen proberen we dingen te combineren. Waar we rioleringen moeten vervangen, zorgen we ook direct dat de weginrichting aangepast wordt. Zo kijken we in zijn geheel naar alle lopende projecten.’
Als je kijkt naar jouw rol als bestuurslid bij Veilig Verkeer Nederland en als burgemeester: waar ben je het meest trots op?
De 30km/uur-zones hebben ons de afgelopen tijd het meest beziggehouden, zowel bij Veilig Verkeer Nederland als in de gemeente. Wat ik zo goed vind is dat we altijd bereid zijn om het gesprek aan te gaan. En het allerbelangrijkste is de deelname van onze inwoners. Er wordt goed overlegd met de inwoners van Pekela, zodat iedereen zich gehoord en betrokken voelt.’
Hoe werkt de gemeente samen met inwoners, scholen en politie?
‘Deelname van inwoners in Pekela is erg groot. Op scholen hebben we VVN Verkeersouders en inwoners kunnen bijvoorbeeld meedenken over de plaatsing van bushokjes. Met de politie gaan we in gesprek over het handhaven van de 30km/uur-zones. We zijn een kleine gemeente, maar iedereen is erg betrokken. De deelname is een belangrijk uitgangspunt voor het maken van besluiten in onze gemeente.’
Iedereen kan iets doen om het verkeer veiliger te maken. Welk advies geef je inwoners?
‘Zoals in alle gemeenten zeg ik altijd: zie je iets, meld het. Ga in gesprek, doe het vooral samen. Individuele vragen kunnen wel eens verdwaald raken, maar als een straat zich verenigt, kan er veel bereikt worden. Voor gemeenten is het vaak lastig om in te spelen op losse wensen van inwoners. Maar als veel mensen dezelfde vraag hebben, kunnen ze daar makkelijker iets mee doen.’