VVN en TeamAlert adviseren fiets zonder stang

Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) adviseren vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang. Deze fiets, zonder hoge stang, moet het aantal verkeersgewonden op de fiets terugdringen.

Uit onderzoek met crashtests van het VTI, het Zweedse nationale onderzoeksinstituut op het gebied van verkeer en transport, is gebleken dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap. Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.

Daarnaast maakt de hoge stang het volgens VVN woordvoerder José de Jong lastiger om af te stappen: “Op -en afstappen van de fiets wordt naarmate je wat ouder wordt lastiger. Zeker voor mannen met een herenfiets die voorzien is van een stang. Ouderen zijn fysiek minder flexibel en verliezen daardoor makkelijker hun evenwicht. Deze valpartijen hebben vaak een meer ernstige afloop.” Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat senioren vaker vallen bij op- en afstappen, vooral op een e-bike. Een fiets zonder stang en met lage instap is daarom voor iedereen veiliger.

Bovendien is het idee van een fiets met een hoge stang achterhaald, aldus TeamAlert. Persvoorlichter Juliën L’Ortye: “Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn.”

Over Veilig Verkeer Nederland (VVN)

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is dé verkeersveiligheidsorganisatie van Nederland. Een maatschappelijk betrokken vereniging, met een landelijk netwerk van vrijwilligers en met het VVN Participatiepunt (vvn.nl/participatiepunt) is zij rechtstreeks verbonden met verkeersdeelnemers van jong tot oud en weet wat er speelt op straat. Vanuit deze kennis levert VVN een duurzame bijdrage aan veilig verkeer in Nederland. Enerzijds via bewustwording en gedragsverandering van verkeersdeelnemers. Anderzijds via beïnvloeding van de verkeersinfrastructuur en regelgeving. VVN biedt aansluiting voor organisaties om maatschappelijk engagement te tonen. VVN streeft er naar om zoveel mogelijk mensen en organisaties te stimuleren en actief te betrekken bij verkeersveiligheid: iedereen veilig over straat!

Meer informatie over dit persbericht? Neem dan contact op met persvoorlichting van Veilig Verkeer Nederland via 06-25031715 en/of met TeamAlert via 030-2080927.