Waarom
Uit onderzoek van de SWOV blijkt dat bij één op de tien fietsongevallen met letsel, smartphonegebruik een rol speelt. Bij jongere fietsers (12-17 jaar) is dit percentage zelfs bijna twee keer zo hoog: 18%. Van alle jongeren tussen de 10 en 12 jaar heeft 78% een smartphone. Van hen gebruikt 77% de smartphone ook op de fiets. In de groep jongeren tussen de 13 en 17 jaar heeft 100% een smartphone.
Telefoongebruik tijdens verkeersdeelname kan ervoor zorgen dat jongeren in het verkeer afgeleid raken (SWOV, 2017). Doordat ze met hun telefoon bezig zijn, hebben ze hun ogen niet op de weg en dat is gevaarlijk. Ook het luisteren naar muziek tijdens verkeersdeelname, leidt af. Hierdoor horen weggebruikers het overige verkeer namelijk niet altijd aankomen. Ook kan muziek de stemming beïnvloeden en daardoor voor extra afleiding zorgen.
Doelstelling en doelgroep
Veilig Verkeer Nederland wil met het pakket ‘Op de fiets? Even niets…’ ervoor zorgen dat kinderen niet tot nauwelijks hun smartphone gebruiken tijdens het fietsen.
‘Op de fiets? Even niets…’ is bedoeld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs en het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. Jongeren tussen de 12 en 17 jaar vormen namelijk de hoogste risicogroep. De gedachte hierbij is dat het beter is om op jonge leeftijd een goede gewoonte aan te leren, dan op latere leeftijd risicovol gedrag af te leren.
Kinderen en jongeren hebben vaak onvoldoende inzicht in de risico’s van afleiding op de fiets door het gebruik van een smartphone. Het lespakket ‘Op de fiets? Even niets…’ is daarom gericht op het vergroten van kennis en het verhogen van bewustwording rondom het eigen smartphonegebruik. Ook gaat er aandacht uit naar het maken van gezamenlijke afspraken ter bevordering van verkeersveilig gedrag.
Uitvoering
Via de website van Veilig Verkeer Nederland bestellen scholen zelf het lesmateriaal. In Basispoort kunnen zij hier vervolgens het hele schooljaar gebruik van maken. In Module 2 is de inzet van een gastdocent mogelijk. Hiervoor kan men contact opnemen met Veilig Verkeer Nederland.
Leerdoelen
Kinderen en jongeren kennen de risico’s van afleiding op de fiets. Zij beseffen ook dat hun fietsgedrag beïnvloed wordt door hoe zij zich voelen (door hun emoties en karakter) en leren dat dit effect heeft op hun eigen veiligheid en die van anderen.