Shotgun regio Zuid

Jongeren zijn een kwetsbare groep in het verkeer. Ze nemen veel risico’s, willen zich profileren in een nieuwe groep, staan onder invloed van groepsgedrag en houden niet altijd aan de verkeersregels. En dat blijkt helaas bevestigd te worden in de verkeersongevallencijfers.

Waarom

Het verkeersgedrag van jongeren is vaak onvoorspelbaar. Ze nemen veel risico’s, willen zich profileren in een nieuwe groep, staan onder invloed van groepsgedrag en houden zich bewust of door onwetendheid niet aan de verkeersregels. Hierdoor is deze groep kwetsbaar in het verkeer. Dit blijkt uit verkeersongevallencijfers.

Doelstelling en doelgroep

Jongeren (16 t/m 24 jaar) bewust maken van het belang dat ze elkaar aanspreken op gevaarlijk rijgedrag, waaronder ook afleiding in het verkeer. Middels het vergroten van bewustwording rondom veilig verkeersgedrag, willen we het aantal ongelukken in deze doelgroep terugdringen.

Beoogd resultaat

Het woord ‘Shotgun’ is onder jongeren een veelgebruikte term. De persoon die dit als eerste roept, mag namelijk voorin zitten, naast de bestuurder. Het geeft recht op ‘the best seat of the house’. De rol van Shotgun brengt echter ook verantwoordelijkheden met zich mee. Hij moet de bestuurder positief beïnvloeden, waardoor de kans op een ongeval vermindert. Denk bijvoorbeeld aan: telefoon aannemen, navigatie bedienen, muziek bedienen, zorgen dat de achterbankpassagiers de chauffeur niet afleiden, etc. 
Doordat we het thema verkeersveiligheid aan een term koppelen die jongeren zelf vaak gebruiken, voeren we een positieve campagne. Naast acties gericht op de daadwerkelijke Shotgun, richt de inzet zich ook op overige jongeren die als passagier met een jonge bestuurder meerijden.
 

Soorten inzetten

  1. Shotgun - Small: Inzet van het Shotgun promoteam op een evenement of bij een uitgaansgelegenheid. Het promoteam gaat in gesprek met bezoekers en deelt pepermuntjes uit. Ook worden jongeren gevraagd een game te spelen.
  2. Shotgun - Large: De S inzet breiden we uit met een stand. Hier krijgen jongeren een speciale bril en spelen met de telefoon een game. Het promoteam noteert de 10 high-scores samen met het e-mailadres en bepaalt per uur een winnaar, die op een scorebord getoond wordt. Per evenement winnen de 10 beste jongeren een kartonnen cardboard. Deze krijgen zij kort daarna per post toegestuurd. Ook ontvangen zij direct na afloop pepermuntjes, ter promotie en om ze te herinneren aan het spelen van de game. 
  3. Shotgun - Extra Large: De L inzet breiden we uit met een fotobus. Naast het spelen van de game gaan jongeren met deze inzet ook samen op de foto. Eén foto laten zij als ‘trofee’ achter op het scorebord, de andere nemen zij mee als aandenken. Daarnaast krijgen de jongeren ook een hoedje mee ter promotie en om ze te herinneren aan het spelen van de game.

Evaluatie

Met de aanvrager onderhouden we gedurende het jaar contact en bespreken we de voortgang. Na afloop van de inzetten vindt er een totaalevaluatie plaats, waaronder ook met de campagneteamleden