Veilig blijven fietsen

Jong geleerd, oud gedaan. Dat gaat zeker op voor fietsen. En wat is er fijner dan een fietstocht maken door de natuur. Of even die boodschap te doen op de fiets. Zo werk je ook nog eens aan je lichamelijke conditie.

Een ervaren rijder kan risico's mijden

Bij het ouder worden zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Misschien merk je het zelf. Dat het lastig wordt om op te stappen, het omkijken wat stroef gaat of dat je moeite krijgt met het evenwicht. Geen reden om de fiets aan de wilgen te hangen, met een kleine aanpassing of een andere fiets kun je weer veilig op pad.

Wij helpen je graag met tips voor wat je zelf kan doen om zo lang mogelijk -veilig- te blijven fietsen.

Veilig Verkeer Nederland senior fietser met fietshelm

Is de e-bike iets voor jou? 

Wordt het fietsen zwaarder? Fiets je liever niet als het flink waait? Denk dan eens een elektrische fiets of e-bike. Zo blijf je lekker fietsen met de hulp van trapondersteuning. Er zitten verschillende standen op en je hoeft niet hard te gaan met een e-bike. De ondersteuning is begrensd tot 25 kilometer per uur. We geven je 10 tips om veilig op pad te gaan met je e-bike. Er zijn veel mogelijkheden bij de aanschaf van een e-bike, voor een snel overzicht gebruik je de e-bike checklist. Of lees de keuzewijzer voor meer informatie.  

Veilig op weg met de e-bike

Test je verkeerskennis 

Is je verkeerskennis nog helemaal up-to-date? Je kunt het online testen met onze opfriscursus voor de fiets
 
Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus kunnen wij op dit moment geen opfriscursussen op locatie organiseren. Zodra de situatie het toelaat zullen wij de cursussen weer voorzichtig opstarten. 

Hulpmiddelen en speciale fietsen

Zo lang mogelijk blijven fietsen, dat wil iedereen. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je hierbij kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een lage instap, om eenvoudig op te stappen. Een achteruitkijkspiegel, wanneer omkijken lastiger wordt. Of een helm die ervoor zorgt dat als je valt, je letsel minder groot is. Ook zijn er speciale fietsen (of aanpassingen aan je eigen fiets) zodat je minder snel valt, bijvoorbeeld een driewielfiets. In sommige gemeenten wordt de aanschaf van zo’n fiets of aanpassing zelfs vergoed door de Wet maatschappelijk ondersteuning (WMO).

Veilig blijven fietsen met deze hulpmiddelen

Fietshelm

Kies voor een fietshelm, zeker op de e-bike. Het dragen van een helm voorkomt geen fietsongevallen, maar het vermindert wel de kans op een ernstig ongeval met 60%. Fietsers met helm hebben zelfs 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm gebruiken (bron: SWOV).

Lage instap

Krijg je moeite met opstappen? Kies voor een fiets met een lage instap. Ook handig voor heren, zo’n fiets zonder stang!

Achteruitkijkspiegel

Bevestig een speciale achteruitkijkspiegel aan het stuur als je moeite krijgt bij het omkijken. Let er wel op dat deze groot genoeg is. Kies bijvoorbeeld voor een scooterspiegel.   

Zadelhoogte

Zorg voor de juiste zadelhoogte. Om lekker te kunnen fietsen staat het zadel zo hoog dat je je been net niet helemaal strekt bij het rondtrappen. Je kunt dan met de tenen bij de grond. Maar niet iedereen vindt dit prettig bij het op- en afstappen. Zet het zadel dan lager. Maar er is ook een Tavara- of balancefiets, hiermee kun je én goed trappen én goed bij de grond komen. Een kort zadel maakt op- en afstappen ook makkelijker.  

Excentrische pedaalarm

Kun je je knie, heup of prothese niet helemaal goed buigen? Een excentrische pedaalarm compenseert het beenlengteverschil aan één kant van je fiets, zodat je weer goed kunt fietsen.  

Driewielfiets

Heb je problemen met het evenwicht of ben je bang te vallen? Bekijk dan eens of een driewielfiets iets voor jou is. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Zo zijn er ook driewielfietsen met trapondersteuning. Je kunt ook je eigen fiets tot driewielfiets laten ombouwen. Dit kan ook met een e-bike. Sommige gemeenten verstrekken driewielfietsen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). 

Loopfiets voor volwassenen

Voor wie lichamelijk fit is, maar niet meer kan fietsen door bijvoorbeeld pijnlijke gewrichten is er ook de loophulp of loopfiets voor volwassenen. Dat is minder inspannend als lopen, maar vergroot de afstand die je kunt afleggen. Een loopfiets kan ook mee in bus of trein.  

Oefenen

Gaat het op- en afstappen of het achteromkijken moeilijker? Maak dan eens een afspraak met een fysiotherapeut of ergotherapeut. Een ergotherapeut kan ook adviseren over aanpassingen aan de fiets. 

Fietsgymnastiek

Zorg dat je in vorm blijft. Bepaalde oefeningen helpen je om makkelijk en veilig te blijven fietsen. Onderzoek het aanbod van (fiets)gymnastiek bij jou in de buurt. Via een fysiotherapeut, stichting welzijn, een beweeggroep voor ouderen. Of doe mee met gymnastiekoefeningen op televisie. 

Vergoeding via de gemeente

In sommige gemeenten wordt de aanschaf van een speciale fiets vergoed uit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). Bijvoorbeeld een driewielfiets, aanpassing aan de fiets of een elektrische fiets. Vraag het na bij je gemeente.  

Programma Doortrappen 

Wil je meer weten over veilig fietsen? Kijk dan ook eens op site Doortrappen. Opgezet vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om ouderen te helpen zo lang mogelijk veilig te blijven fietsen.