Veilig fietsen, ook als senior

Nederland staat bekend als het land van fietsers. We leren het als kind en blijven het zo lang mogelijk doen. Met de fiets ben je mobiel én blijf je in beweging. Belangrijk, zeker als je ouder wordt. Maar misschien vraag je je af hoe lang dat nog goed gaat.

Veilig Verkeer Nederland Fietsen Senior.jpg

Blijven fietsen

Jong geleerd, oud gedaan. Dat gaat zeker op voor fietsen. En wat is er fijner dan een fietstocht maken door de natuur. Of even die boodschap te doen op de fiets. Zo werk je ook nog eens aan je lichamelijke conditie. Maar bij het ouder worden zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Zodat het wel veilig en leuk blijft, op de fiets.  
 
Misschien merk je het zelf. Dat het lastig wordt om op te stappen, het omkijken wat stroef gaat of krijg je moeite met het evenwicht.  Of wil je knie of heup niet helemaal goed buigen. Geen reden om de fiets aan de wilgen te hangen, met een kleine aanpassing of een andere fiets kun je weer veilig op pad.

Veilig op weg met de e-bike

10 tips voor een veilige fiets

In de brochure ’10 tips voor een veilige fiets’ vind je allerlei tips. Over bredere (ballon)banden, stroeve pedalen en hoe je veilig bagage meeneemt. Om maar iets te noemen. Kijk welke handige tips jij kunt gebruiken!

Test je verkeerskennis 

Is je verkeerskennis nog helemaal up-to-date? Je kunt het online testen met onze opfriscursus voor de fiets. Voor meer uitleg kun je je bij een regiokantoor ook opgeven voor een opfriscursus bij jou in de buurt.  
 
Mocht er na het doen van de online test behoefte zijn aan meer uitleg, dan kun je je opgeven voor een opfriscursus bij jou in de buurt. Overal in het land organiseren VVN afdelingen opfriscurssusen voor oudere automobilisten, fietsers en scootmobielgebruikers. Vraag informatie aan bij een regiokantoor over een opfriscursus in de buurt.

Workshop veilig fietsen

Kom naar een workshop ‘het nieuwe fietsen’. Deze gezellige en leuke bijeenkomsten van 2,5 uur organiseren we voor maximaal 20 deelnemers. Verwacht geen les of cursus. We delen ervaringen, laten filmpjes zien en je krijgt tips over wat je als senior zelf kunt doen aan je veiligheid op de fiets in het verkeer. Andere onderwerpen: jij en de ander in het verkeer, vitaal op de fiets en een veilige fiets. Heb je interesse, neem dan contact op met een regiokantoor. Of bekijk de agenda voor de geplande workshops.

Veilig Verkeer Nederland het nieuwe fietsen workshop senior.jpg

Lage instap  

Krijg je moeite met opstappen? Kies voor een fiets met een lage instap. Ook handig voor heren, zo’n fiets zonder stang!

Achteruitkijkspiegel 

Bevestig een speciale achteruitkijkspiegel aan het stuur als je moeite krijgt bij het omkijken. Let er wel op dat deze groot genoeg is. Kies bijvoorbeeld voor een scooterspiegel.   

Zadelhoogte  

Zorg voor de juiste zadelhoogte. Om lekker te kunnen fietsen staat het zadel zo hoog dat je je been net niet helemaal strekt bij het rondtrappen. Je kunt dan met de tenen bij de grond. Maar niet iedereen vindt dit prettig bij het op- en afstappen. Zet het zadel dan lager. Maar er is ook een Tavara- of balancefiets, hiermee kun je én goed trappen én goed bij de grond komen. Een kort zadel maakt op- en afstappen ook makkelijker.  

Excentrische pedaalarm

Kun je je knie, heup of prothese niet helemaal goed buigen? Een excentrische pedaalarm compenseert het beenlengteverschil aan één kant van je fiets, zodat je weer goed kunt fietsen.  

Is de E-bike iets voor jou? 

Wordt het fietsen zwaarder. Fiets je liever niet als het flink waait? Denk dan eens een elektrische fiets of e-bike. Zo blijf je lekker fietsen met de hulp van trapondersteuning. Er zitten verschillende standen op en je hoeft niet hard te gaan met een e-bike. De ondersteuning is begrensd tot 25 kilometer per uur. Er zijn veel mogelijkheden, voor een snel overzicht gebruik je de e-bike checklist. Of lees de keuzewijzer voor meer informatie.  

Driewielfiets 

Heb je problemen met het evenwicht of ben je bang te vallen? Bekijk dan eens of een driewielfiets iets voor jou is. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Zo zijn er ook driewielfietsen met trapondersteuning. Je kunt ook je eigen fiets tot driewielfiets laten ombouwen. Dit kan ook met een e-bike. Sommige gemeenten verstrekken driewielfietsen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). 

Loopfiets voor volwassenen 

Voor wie lichamelijk fit is, maar niet meer kan fietsen door bijvoorbeeld pijnlijke gewrichten is er ook de loophulp of loopfiets voor volwassenen. Dat is minder inspannend als lopen, maar vergroot de afstand die je kunt afleggen. Een loopfiets kan ook mee in bus of trein.  

Oefenen 

Gaat het op- en afstappen of het achteromkijken moeilijker? Maak dan eens een afspraak met een fysiotherapeut of ergotherapeut. Een ergotherapeut kan ook adviseren over aanpassingen aan de fiets. 

Fietsgymnastiek 

Zorg dat je in vorm blijft. Bepaalde oefeningen helpen je om makkelijk en veilig te blijven fietsen. Onderzoek het aanbod van (fiets)gymnastiek bij jou in de buurt. Via een fysiotherapeut, stichting welzijn, een beweeggroep voor ouderen. Of doe mee met gymnastiekoefeningen op televisie. 

Programma Doortrappen 

Wil je meer weten over veilig fietsen? Kijk dan ook eens op site Doortrappen. Opgezet vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om ouderen te helpen zo lang mogelijk veilig te blijven fietsen.  

Een speciale fiets en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

In sommige gemeenten wordt de aanschaf van een speciale fiets vergoed uit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). Bijvoorbeeld een driewielfiets, aanpassing aan de fiets of een elektrische fiets. Vraag het na bij je gemeente.