Voortbewegen als voetganger

Lopen is belangrijk voor mensen. Het is de meest eenvoudige manier om buiten te komen en je voort te bewegen. Zeker als je ouder wordt is het belangrijk om te blijven bewegen. Als voetganger train je al lopend ongemerkt je spieren, conditie en evenwicht.

Blijf ook lopen

De eenvoudigste manier om deel te nemen aan het verkeer is lopend. Misschien rijd je nog auto, of stap je nog op de fiets. Maar vergeet niet te blijven lopen, het bewust te oefenen. Bijvoorbeeld door als voetganger een boodschap in de buurt te halen. Het is de makkelijkste manier om aan het verkeer deel te nemen. En vallen er andere vormen van vervoer weg, dan is het fijn als je nog goed kunt lopen.

Kwetsbaarheid als voetganger

Helaas weten we dat de meeste ongevallen met voetgangers bij het oversteken gebeuren. En door het ouder worden gaat het oversteken ook wat minder snel. Is er een zebrapad of voetgangerslicht in de buurt? Maak daar dan gebruik van, ook al moet je daarvoor een stukje verder lopen. Het verkeer op de weg is verplicht om voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig op een zebrapad voor te laten gaan. Wat zijn de regels?

Online verkeerstest

Verkeersregels veranderen, wegen worden drukker en er komen steeds meer nieuwe vervoersmiddelen bij. Is je kennis nog up-to-date? Test je kennis met onze online verkeerstest. Dat kan eenvoudig en in 2 minuten. Al meer dan 600.000 mensen hebben deze test gedaan. 

Plaats op de weg

Als voetganger loop je op het trottoir of voetpad. Is dat er niet, dan mag je op het (brom) fietspad lopen. Is er geen (brom)fietspad? Loop dan in de berm of op de uiterste zijde van de rijbaan. Hou als je aan de rand van de weg loopt het verkeer goed in de gaten, dat lukt het beste als je tegen het verkeer in loopt.

Vijf tips voor voetgangers

Lopen draait eigenlijk helemaal om balans. Bij elke stap verplaats je je gewicht en moet je dus steeds opnieuw je balans vinden. Hieronder vijf tips als lopen moeite kost.

  1. Zorg voor goede schoenen. Dat betekent: platte schoenen en een zool met profiel.
  2. Let goed op waar je loopt. Zijn er oneffenheden?
  3. Steek zoveel mogelijk over bij zebrapaden of verkeerslichten.
  4. Denk aan je kleding. Zorg vooral in de winter dat je warm blijft, maar ook dat je goed zichtbaar bent. Hang een lampje aan je tas of doe een reflecterend bandje om een arm.
  5. Heb je moeite met het evenwicht? Een wandelstok, rollator of looprek geeft extra steun.

Valpreventie

Blijf in vorm en oefen je spieren en balans. Door mee te doen aan gymnastiek voor ouderen. Onderzoek het aanbod in de buurt. Of doe thuis mee aan gymnastiekoefeningen op televisie. Ook geven veel fysiotherapiepraktijken trainingen valpreventie. Vraag er eens naar.

Hulpmiddelen voor het lopen

Gaat het lopen niet meer zo goed? Dan zijn er hulpmiddelen, zoals een stok of een rollator. Een rollator is ook fijn om tijdens de wandeling even op te kunnen zitten, of onderweg wat boodschappen mee te nemen.