Veilige schoolomgeving regio Zuid

Een kind leert door te doen, door letterlijk en figuurlijk kilometers te maken. Een kind zelfstandig laten deelnemen aan het verkeer is spannend en voelt als loslaten. Een belangrijke voorwaarde hierin is vertrouwen. In het kind, maar ook in de rest van het verkeer en de omgeving. Een veilige schoolomgeving draagt hieraan bij.

Veilige schoolomgeving

Doelstelling

Door onder andere met de school, ouders en kinderen gezamenlijk aan structurele en duurzame oplossingen te werken, wil Veilig Verkeer Nederland de verkeersveiligheid rondom scholen door heel Nederland verbeteren.

Aanpak

Een veilige schoolomgeving staat niet op zichzelf. Hiervoor is een gezamenlijke aanpak nodig waarbij zowel ouders, de gemeente, de school, leerlingen, de politie én buurtbewoners samenwerken. In de praktijk blijkt, dat door het maken van gezamenlijke (informele) afspraken, infrastructurele aanpassingen zelden nodig zijn. Wel geldt dat ouders en buurtbewoners doorgaans enkel bereid zijn om afspraken te maken en hun gedrag aan te passen, zodra zij de problemen zelf (h)erkennen. Om deze reden stelt Veilig Verkeer Nederland rondom de onveilige schoolomgeving eerst een probleemschets op en onderzoekt daarna welke problemen er spelen en voor welke oplossingen draagvlak bestaat. Door middel van o.a. ludieke acties stimuleren wij ouders en buurtbewoners om de oplossingen die door henzelf zijn voorgedragen, toe te passen en ook uit te dragen.

De 6 stappen naar verbetering 

Stap 1 In gesprek met betrokkenen
Wie zijn er bij de schoolomgeving betrokken? Welke problemen spelen er? Wat gaat er goed en wat kan beter?

Stap 2 Verkeersfilm 
We laten kinderen aan het woord. Op video vertellen zij wat ze lastig vinden en wat er in hun ogen anders moet. Ook brengen we de verkeerssituatie rondom haal- en/of brengtijden in beeld. De film toont de verkeersbeleving van kinderen en maakt de problemen van de huidige schoolomgeving inzichtelijk. Met de film houden we ouders een spiegel voor. We gebruiken deze dan ook als teaser om hen te enthousiasmeren voor het aanstaande onderzoek.

Stap 3 Het onderzoek
Onderzoek onder ouders, kinderen en/of buurtbewoners biedt inzicht: hoe gaat men naar school? Wat bepaalt hun vervoerskeuze? Welke situaties zijn lastig en wat zijn mogelijke oplossingen? In hoeverre wil en kan men zelf bijdragen aan de veilige schoolomgeving?

Stap 4 Analyse & aanbevelingen
Veilig Verkeer Nederland analyseert de onderzoeksresultaten en stelt op basis daarvan, in samenwerking met de werkgroep, een plan van aanpak op inclusief aanbevelingen, te maken afspraken en vervolgstappen.

Stap 5 Aan de slag
De werkgroep gaat, met ondersteuning van VVN, aan de slag met de vervolgacties. Ouders die hebben aangegeven actief te willen bijdragen, helpen hierbij. Idealiter is er ook een rol weggelegd voor de leerlingenraad.
Voorbeelden van mogelijke vervolgacties zijn: 

  • fysieke ansichtkaarten met daarop gemaakte afspraken.
  • beloningsacties voor het stimuleren van gewenst verkeersgedrag (bijv. met Ok! Actie).
  • een remwegdemonstratie op locatie.
  • actie in het kader van het lespakket ‘Op voeten en fietsen naar school’.

Stap 6 Afronding & evaluatie
Veilig Verkeer Nederland brengt de successen en learnings in kaart en koppelt deze terug aan de opdrachtgever.

Cijfers

  • Gemiddeld wordt de verkeersfilm 250 keer bekeken;
  • Met communicatie bereiken we gemiddeld ca. 300 leerlingen en 350 ouders;
  • Per school doen gemiddeld 150 gezinnen mee aan het onderzoek;
  • Ca. 85% van de ouders staat open voor afspraken rondom het haal- en brenggedrag;
  • Per school helpen ca. 10 ouders actief mee. Denk aan deelname aan de werkgroep of het ondersteunen tijdens (vervolg)acties.