Anne-Marie Rozing: 'een helm kan zoveel leed schelen'

Stel je bent minister van Infrastructuur en Waterstaat, wat zou jij dan veranderen om de verkeersveiligheid te verbeteren? We vragen het friskijker Anne-Marie Rozing. De nieuwslezer bij Qmusic doorkruist elke dag de hoofdstad op haar elektrische fiets en ziet de fietspaden steeds drukker en gevaarlijker worden. 

Anne Marie Rozing

Waar ben je op dit moment mee bezig?

‘Ik werk met veel plezier als nieuwslezer voor de ochtendshow van Mattie en Marieke op Qmusic. Vijf dagen per week sta ik stipt om 4.00 uur op en ben ik om 5.00 uur in de studio. Dat gaat met militaire precisie. In de studio scan ik de kranten, verzamel het nieuws en schrijf nieuwsbulletins. Om 6.00 uur begint de show en breng ik elk uur het nieuws.’

Hoe ga je naar de studio?

‘Met de elektrische fiets. Ik woon in Amsterdam en doe alles op de fiets. De studio is voor mij aan de andere kant van de stad, dus ik ben zo’n 25 minuten onderweg. Met de elektrische fiets is dat goed te doen.’

Wat valt je op in het verkeer?

‘Het aantal elektrische tweewielers is geëxplodeerd. Het is soms net een jungle op de smalle Amsterdamse fietspaden. Zeker nu er voor scooters een helmplicht geldt, kiest iedereen voor een elektrische fiets. Mensen zoeven in een noodgang voorbij en vaak gaat het maar net goed. Het verbaast me ook hoe weinig mensen een helm dragen. We zijn een eigenwijs fietsvolk, het is eerder uitzondering dan regel. Ik heb zelf een helm die ik regelmatig draag. Zeker op drukke momenten geeft het een veilig gevoel.’

Zou je als verkeersminister een helmplicht instellen?

‘Een helmplicht voor volwassenen vind ik te ver gaan. Het ligt er natuurlijk aan waar je fietst: in de spits in Amsterdam of over een rustig landweggetje. Maar ik zou wel veel investeren in promotie en voorlichting. Een helm dragen kan zoveel leed schelen. Voor kinderen tot 12 jaar ben ik wel voor een helmplicht. In de meeste landen is dat heel normaal. Gek dat het in een fietsland als Nederland niet verplicht is.’ 

Welke maatregelen zou je als verkeersminister nog meer nemen?

‘Veiligheid is belangrijk, maar fietsen is vooral heel leuk en gezond. Als verkeersminister zou ik het nog uitnodigender en veiliger maken om te fietsen met brede fietspaden en goede verbindingen. In Amsterdam zie je bijvoorbeeld steeds meer brede fietsstraten waar auto’s te gast zijn. Dat is echt een wereld van verschil.’