Toename alcoholslachtoffers: campagne en handhaving nog steeds nodig

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers als gevolg van alcoholgebruik is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo meldt de NOS. De boodschap die we al jaren verkondigen in de Bob-campagne, dat je helemaal nuchter blijft als je moet rijden, en de handhaving daarop blijft dus nog steeds belangrijk. 

bob sleutelhanger

Meer slachtoffers

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers door alcohol in het verkeer is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld. In 2016 vielen er dertien verkeersdoden bij ongelukken gerelateerd aan alcohol, in 2018 waren dat er 36. Dit jaar zijn er tot en met september ook al 29 verkeersdoden geteld waar alcohol in het spel was. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de politie heeft opgevraagd.

Handhaving

Sinds 2001 wordt de Bob-campagne gevoerd. Uit evaluaties blijkt dat de boodschap nog altijd goed overkomt en mensen positief staan tegenover het zichzelf kenbaar maken als Bob. Vrijwel iedereen weet wat Bob inhoudt. 

Veilig Verkeer Nederland en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) hanteren als partner in de Bob-campagne de nullijn: 100% Bob, 0% op. Een Bob blijft helemaal nuchter, en dat betekent dus ook niet één drankje voor je gaat rijden. 

Zo wordt het in de Bob-campagne gecommuniceerd, en wat Veilig Verkeer Nederland betreft mag dat ook de wettelijke norm zijn. Alleen dan kunnen ook de notoire overtreders bereikt worden, die zich minder goed laten overtuigen door een campagne.

Campagneteams

Met de bewustwording rondom de Bob-boodschap gaat het overigens heel goed. Onze campagneteams bezoeken landelijke festivals en zijn regelmatig aanwezig bij alcoholcontroles van de politie. Daar hebben we jaarlijks meer dan een miljoen contactmomenten en maken we meer dan 100.000 Bob-afspraken met degene die als Bob zijn vrienden weer veilig naar huis rijdt.

Op deze manier leveren wij, in samenwerking met de overheid, politie en onze partners in de alcoholbranche een belangrijke bijdrage aan de Bob-campagne. Wij informeren het publiek over de risico's van rijden onder invloed, en motiveren mensen om van te voren de Bob-afspraak te maken, én belonen we de Bobs die het goede voorbeeld geven.