Ouders zijn zelf onderdeel van het probleem en dus ook de oplossing
De commercial rondom de campagne, die wordt uitgezonden via radio, digitale televisie en online- en socialkanalen, benadrukt de rol van ouders als voorbeeld voor hun kinderen. Ouders beschouwen de auto als een veilig vervoermiddel om hun kinderen naar school te brengen, maar beseffen niet dat ze daarmee zelf bijdragen aan het probleem. De onveilige situatie rond scholen wordt voornamelijk veroorzaakt door te veel verkeer tegelijkertijd en geparkeerde of stilstaande auto’s die kinderen brengen of ophalen. Daarnaast worden hardrijden en automobilisten die zich niet aan de verkeersregels houden vaak als onveilig genoemd. Ouders geven aan dat maatregelen zoals het verlagen van de snelheid, het aanleggen van veilige oversteekplaatsen en het instellen van autovrije zones rondom scholen het meest effectief zouden zijn voor een veilige schoolomgeving. Door samen actief deel te nemen aan het verkeer, bijvoorbeeld door de route naar school te lopen of te fietsen, helpen ouders hun kinderen belangrijke verkeersvaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast vermindert dit het autogebruik rondom scholen, de parkeerdrukte en de ergernissen van buurtbewoners, wat bijdraagt aan een veiligere en prettige schoolomgeving.