1. Er zijn geen of zo min mogelijk auto's bij de school.
Bij Veilig Verkeer Nederland zien we graag dat zoveel mogelijk leerlingen lopend, fietsend of voor/achterop de fiets naar school komen. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen dat ze verkeerservaring opdoen. Die mogelijkheid willen we hen bieden in een veilige omgeving.
Om fietsers en voetgangers de prioriteit te geven is de schoolomgeving bij voorkeur autovrij. Lukt het niet om dit permanent in te stellen, dan is een schoolstraat een mooie oplossing. Hiermee wordt het gebied rondom de ingang van de school tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Bijvoorbeeld een half uur tijdens de aankomst, middagpauze en het vertrek van de kinderen. Omdat de straat buiten deze tijden wel toegankelijk is werken ook buurtbewoners hier vaak aan mee.
Zijn auto's wel toegestaan? Dan kunnen onderstaande richtlijnen helpen om ook in die situatie de verkeersveiligheid te verbeteren.
2. Er zijn goede voorzieningen voor voetgangers en fietsers.
Bij de inrichting van de schoolomgeving krijgen voetgangers en fietsers de prioriteit. Met goede loop- en fietsvoorzieningen worden ouders en hun kinderen gestimuleerd om te lopen of de fiets te pakken naar en van school. Voldoende fietsparkeerplekken en een goede fietsenstalling (ook voor bijvoorbeeld bakfietsen) zijn daarbij een must. Denk ook aan voldoende wachtruimte op een veilige plek en een schuilplek bij slecht weer voor ouders/verzorgers die kinderen komen halen of brengen. Naast de directe schoolomgeving wordt er ook gekeken wat er nodig is voor een veilige route van huis naar school en terug. Denk aan oversteekplekken voor fietsers en voetgangers.
3. Er is een schoolzone met verkeersmaatregelen op maat.
Als gemotoriseerd verkeer is toegestaan is het nuttig als de directe openbare ruimte rond de school een herkenbare weginrichting heeft, met bijbehorende regels. Deze inrichting wordt een schoolzone genoemd en wordt aangewezen en ingericht door de gemeente. Dit gebied is herkenbaar door bebording die horen bij de schoolzone, de markering 'schoolzone' (op de weg) en snelheidsremmende maatregelen. Soms wordt gebruikgemaakt van speciaal straatmeubilair (zoals gekleurde paaltjes), opvallende wegmarkering en/of een gekleurd plateau. In een schoolzone geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur of lager.
Een schoolzone is altijd maatwerk. In hoofdstuk 4 uit de notitie van het CROW staan aanbevelingen voor de toepassing en inrichting van schoolzones. Voorbeelden van verkeersmaatregelen zijn oversteekvoorzieningen, hekjes bij de in- en uitgang, éénrichtingsverkeer, een stopverbod en een schoolstraat.