Kwart van alle rotondes podium van fietsongeluk
Verkeerskundig Adviesbureau DTV publiceerde in 2019 cijfers over rotondes en ongevallen. Uit dit onderzoek blijkt dat op 1.244 (22,3% van alle) rotondes in Nederland in de periode 2015 – 2018 één of meerdere fietsongevallen hebben plaatsgevonden. Daarnaast waren 786 (14,1% van de) rotondes het podium van één of meerdere ernstige fietsongevallen. Deze cijfers geven aan dat rotondes, hoewel ze voor betere doorstroom zorgen dan kruispunten, nog zeker bepaalde gevaren met zich meebregen - met name voor fietsers.
Waar(om) gaat het vaak mis?
Het is wenselijk dat alle rotondes in Nederland worden aangelegd volgens de gestelde CROW-richtlijnen, gezien dit zou zorgen voor herkenbaarheid bij alle weggebruikers. Helaas blijven dit in werkelijkheid enkel kaders, waaraan gemeenten en wegbeheerders zich niet hoeven te conformeren. Dit leidt tot een gebrek aan uniformiteit in het ontwerp en de voorrangsregels van rotondes. Hierdoor gaat het in de praktijk vaker fout, met name wanneer auto's en fietsers elkaar tegenkomen. Zo vinden er regelmatig ongelukken plaats tussen auto's die de rotonde verlaten en rechtdoor rijdende fietsers. 
Oproep tot discussie over voorrangspositie van fietser
Leanne van Bentem (adviseur bij ingenieursbureau Sweco) luidde, op basis van haar afstudeeronderoek naar de veiligheid van de verkeersituatie op Haarlemse rotondes, de noodklok in het vakblad Verkeerskunde. Leanne riep in dit artikel op tot een discussie over de voorrangspositie van fietsers. Ze concludeert enkele zaken in haar onderzoek, waaronder:
- Op dit moment hebben fietsers op 70 procent van de rotondes voorrang op autoverkeer dat de rotonde verlaat;
- Fietsers op een e-bike zijn regelmatig onoplettend en gaan met een te hoge snelheid de rotonde op;
- Maatregelen waarbij fietsers voorrang moeten verlenen aan auto's helpen;
- Rotondes zijn minder veilig voor fietsers dan andere kruispuntvormen.
Nader onderzoek is nodig
Veilig Verkeer Nederland sluit zich aan bij de statement van van Bentem dat de bevindingen uit haar onderzoek (en eerdere signalen) het belang laten zien om de voorrangspositie van fietser nader te bepalen. Echter kan op basis van de resultaten uit het onderzoek (nog) niet concreet geconcludeerd worden dat rotondes minder veilig zijn voor fietsers. Zoals aangegeven in het afstudeeronderzoek van van Bentem, is de gebruikte steekproef van rotondes niet voldoende representatief. Voor wij de conslusies van van Bentem als enige waarheid kunnen bestempelen is het van belang om nader onderzoek te verrichten naar de gevaren van rotondes en mogelijke oplossingen.