Athlon: kennis delen om de verkeersveiligheid te vergroten

Door heel Nederland heeft Athlon meer dan 100.000 auto’s op de weg rijden. Een aantal waar de leasemaatschappij trots op is, maar waar ze ook graag hun verantwoordelijkheid voor willen nemen. Om die reden is Athlon Nederland een intensieve samenwerking aangegaan met Veilig Verkeer Nederland.

Veilig Verkeer Nederland verkeersspel Athlon

Na jarenlange daling vertoont het aantal zware verkeersgewonden weer een stijging. In 2018 vielen er zelfs bijna 700 doden in het verkeer in Nederland, het hoogste aantal sinds 2010!  “Een zorgwekkende situatie en ik vond het dan ook de hoogste tijd dat verkeersveiligheid een belangrijke plek zou krijgen in onze organisatie”, zo vertelt Alexander Heijkamp, Corporate Social Responsibility Director Athlon Nederland. “Dat is de reden waarom ik Veilig Verkeer Nederland heb benaderd. Waar mogelijk willen we onze klanten helpen om veilig aan het verkeer deel te nemen. Ik zit veel op de weg en zie dagelijks bijna-ongelukken en agressie. En dan heb ik het nog niet eens over het smartphone gebruik achter het stuur. En hoewel auto’s steeds veiliger worden en door technologie de wegen slimmer, is er nog veel winst te behalen wat betreft het verbeteren van verkeersveiligheid.”

Athlon e-Driver voor iedereen beschikbaar

Alexander gelooft dat permanente aandacht voor verkeersveiligheid leidt tot een verlaging van het aantal ongevallen, schade en menselijk leed bij verkeersslachtoffers. “Hier dragen we aan bij door samen met Veilig Verkeer Nederland onze klanten - zakelijk en private-lease – actief te informeren en concrete oplossingen te bieden. Zo leggen we uit hoe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) je kunnen helpen om veiliger te rijden. Uiteraard moet je dan wel weten hoe je ermee om moet gaan. Daarom is dit ook een vast onderdeel van ons online leer- en ontwikkelprogramma Athlon e-Driver. Dit programma leert de weggebruiker gevaren in het verkeer te herkennen en tegelijkertijd worden alle verkeersregels opgefrist. Daarnaast zijn thema’s als zuiniger rijden, afleiding in het verkeer en omgaan met verschillende verkeerssituaties vaste onderdelen in het programma. Het leuke van e-Driver is dat het hele gezin eraan deel kan nemen. Ook mijn kinderen kunnen hieraan mee doen. Elke dag zitten ze op de fiets. Ik hou mijn hart vast en hoop maar dat ze weer veilig thuiskomen. Op basis van hun leeftijd krijgen ze specifieke vragen die ze moeten beantwoorden. Zo krijgt mijn 16-jarige dochter vragen over het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. We leggen verschillende situaties voor via de e-learning methode. Om ervoor te zorgen dat alle automobilisten de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan ons programma, bieden wij een gratis module aan voor heel Nederland.”

De strategie rondom verkeersveiligheid brengt ook andere gesprekken met onze klanten teweeg. Voorheen praatten we voornamelijk over wielen, nu is het gesprek veel breder dan dat. Het thema verkeersveiligheid zorgt voor een verdiepingsslag in de relatie met onze klanten. 

Alexander Heijkamp - Corporate Social Responsibility Director Athlon Nederland

Positieve reacties

Wat zijn de reacties op de initiatieven van Athlon? “Onlangs was ik spreker op een congres. Naderhand vroeg de CEO Benelux of ik nog een keer een uurtje vrij wilde maken om hem meer te vertellen over onze verkeersveiligheidspropositie. Hij had niet verwacht dat we zoveel concrete oplossingen voorhanden hadden! Over het algemeen kan je dus stellen dat klanten erg positief zijn op het feit dat wij verder denken dan de auto alleen. En dat we hen helpen om ‘goed werkgeverschap’ in te vullen door verkeersveiligheid zo professioneel op te pakken. De strategie rondom verkeersveiligheid brengt ook andere gesprekken met onze klanten teweeg. Voorheen praatten we voornamelijk over wielen, nu is het gesprek veel breder dan dat. Het thema verkeersveiligheid zorgt voor een verdiepingsslag in de relatie met onze klanten.”

Whitepaper

De impact van verkeersveiligheid op je organisatie

Verkeersveiligheid van medewerkers is in veel organisaties nog onderbelicht terwijl het een belangrijke verantwoordelijkheid van de werkgever is. Athlon en Veilig Verkeer Nederland schreven een whitepaper over verkeersveiligheid en goed werkgeverschap.

Automobilist zwaait naar voetganger

Appen in het verkeer

Wie nog appt tijdens het deelnemen aan het verkeer riskeert een fikse boete. Toch zijn er nog mensen die zich van alle waarschuwingen niets aantrekken en de verleiding niet kunnen weerstaan. Kwalijke zaak vindt Alexander. “Ik zie dagelijks verkeersgebruikers die appen.  Zodra er een melding binnenkomt, kunnen ze het geluid en oplichtende scherm niet weerstaan en grijpen naar hun telefoon. Voor al deze mensen bieden we de SafedrivePod en de CheckOut app als oplossing. Beide systemen zorgen ervoor dat er geen dataverkeer tijdens het rijden mogelijk is. Zo halen we de verleiding uit de auto. Voor mij is dit echt het ‘Nieuwe Normaal’ in het verkeer.”

Veel van mijn collega’s, waaronder ook de directie, gaven dit jaar les op de basisscholen van hun kinderen. Als gastdocent trekken we door het hele land en delen onze kennis. De groepen 1 en 2 krijgen een voorleesles en met de rest van de klassen doen we het verkeersspel en leggen verschillende stellingen voor.

Alexander Heijkamp - Corporate Social Responsibility Director Athlon Nederland

Voor de klas

Jong geleerd, oud gedaan vindt Athlon. Daarom is de leasemaatschappij partner geworden van de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’.  Wat houdt dat in de praktijk in? “Veilig Verkeer Nederland heeft een verkeersveiligheidspel ontwikkeld en aan het begin van het schooljaar staan verschillende Athlon collega’s hiermee voor de klas. De groepen 1 en 2 krijgen een voorleesles en met de rest van de klassen doen we het verkeersspel en leggen verschillende stellingen voor. Als gastdocent trekken we door het hele land en delen onze kennis. Veel van mijn collega’s, waaronder ook de directie, gaven dit jaar les op de basisscholen van hun kinderen. Zowel collega’s als de scholen vonden het hartstikke leuk en willen volgend jaar weer meedoen. We denken eraan om volgend jaar ook onze klanten te betrekken bij dit project en ze te vragen ook een dag voor de klas te gaan staan. Zo vergroten we de impact en maken we Nederland samen elke dag een beetje veiliger.”

Wrak voor de deur

Alexander wil graag al zijn collega’s betrekken bij zijn droom; zorgen dat de Athlon weggebruiker te herkennen is aan zijn veilige en rustige rijstijl en dat diezelfde weggebruiker daarmee ook andere weggebruikers inspireert. Om zijn collega’s te betrekken bij zijn droom liet hij tijdens de Athlon Verkeersveiligheidsweek in september een wrak voor de deur van het kantoor leggen. “De auto lag totaal in de prak. Mijn boodschap: een ongeluk zit in een klein hoekje, ook voor jou. Laat je helpen! Het lijkt soms dat je in je eentje niet zoveel invloed hebt, maar het begint wel bij je zelf. Als het je lukt om te inspireren, doen er steeds meer mensen mee. Het autowrak maakte indruk en de boodschap is bij mijn 500 collega’s zeker aangekomen.”  

Doe mee

Veilig Verkeer in jouw bedrijf?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Verkeersveiligheid is een thema dat goed past bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Veilig Verkeer Nederland helpt je daarbij. Door partner te worden van Veilig Verkeer Nederland gaan we samen aan de slag met het verbeteren van de verkeersveiligheid binnen jouw organisatie en daarbuiten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. 

Veilig Verkeer Nederland zakelijk rijder