Boodschappendienst Picnic: veilig van Hub naar huis

Lang geleden, nog voor de tijd van computers en mobiele telefoons, reed de aardappel- en melkboer door onze straten. De rijdende bakker zorgde voor het halfje bruin, door hem zelf in alle vroegte gebakken. Sinds de komst van supermarkten zijn deze vakmensen uit het straatbeeld verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn boodschappendiensten en online supermarkten gekomen. Eén daarvan is Picnic, een SRV-wagen à la 2.0.

Directeuren Picnic en Veilig Verkeer Nederland

Gemak dient de mens. Zo dachten ze er een generatie terug over en zo denkt de consument nu. We hebben, of geen zin of geen tijd om onze dagelijkse boodschappen te doen. Daar heeft de online supermarkt Picnic handig op ingespeeld. Boodschappen die thuis vanuit de luie stoel in het digitale winkelwagentje worden gelegd, kan de consument de volgende dag aan de deur verwachten.

Samenwerking met Veilig Verkeer Nederland

Wat dat betreft is er dus niet zo gek veel veranderd. Het grote verschil zit hem in de bezorging. Reed de melkboer op zijn gemakje door de straten, vandaag de dag is het een stuk drukker en hectischer op de weg. Een feit waar Picnic dagelijks mee te maken heeft. “Elke dag rijden er zo’n 800 Picnic-autootjes op de weg, ” vertelt Manouk Lohuis, Area Manager van de boodschappendienst. “Op meer dan 70 verschillende locaties brengen onze bezorgers, de zogenaamde Runners, boodschappen bij de klant. Het is onze verantwoordelijkheid om dat proces zo veilig mogelijk te laten verlopen, van de Hub (de locatie van waar de elektrische autootjes vertrekken) naar de klant en van de klant weer terug naar de Hub. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met Veilig Verkeer Nederland. Zij zijn de experts op het gebied van veiligheid.”

E-learning

Voor het bezorgen van de boodschappen maakt Picnic gebruik van elektrische autootjes met een maximale snelheid van 50 km per uur. De wagentjes, die een uitstraling hebben van de ouderwetse melkwagens, zijn net iets smaller dan normale auto’s. Hierdoor zorgen ze minder snel voor hinder. Ze zijn wel een stuk hoger, namelijk 2.45 meter. “Dat is even wennen voor onze Runners, maar al het personeel krijgt allereerst een training voordat ze de weg opgaan. Ze beginnen met een e-learning cursus waarin de onderwerpen veiligheid op locatie en veiligheid in de auto aan bod komen. Na een persoonlijke instructie gaan ze met een van onze trainers op pad. Gaat dat allemaal goed, dan pas mogen ze zelfstandig de weg op.”

Jong geleerd…

Picnic steunt de campagnes MONO en De scholen zijn weer begonnen. Ook is de boodschappendienst continue met Veilig Verkeer Nederland in gesprek. “We zijn een jong bedrijf en werken voornamelijk met jonge Runners, mensen die flexibel zijn in hun werktijden. Zo’n jonge groep medewerkers is natuurlijk leuk, maar dat is ook de groep die vaak minder ervaring in het verkeer heeft. Daarom zijn we blij met de expertise van Veilig Verkeer Nederland. In onze ogen is elk incident te voorkomen. Daarom registreren en bespreken we ook de kleinste gevallen. Denk bijvoorbeeld aan een gemist paaltje bij het inparkeren. Training en bewustwording zijn hierbij cruciaal. Zowel de Runners als de omgeving moeten veilig zijn. Dat is de drijfveer van onze samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. We kunnen ontzettend veel van ze leren.”

Veiligheidsweek

Er werken zo’n 4000 man bij Picnic; kantoormedewerkers, shoppers in een van de vijf distributiecentra, Runners en locatiemanagers. “We voeren ons verkeersveiligheidsbeleid door het hele bedrijf. Per slot van rekening is elke Picnic medewerker een weggebruiker. Om hiervoor bewustzijn te creëren organiseren we een veiligheidsweek waarin het personeel interactief bezig is met veiligheid. Veiligheid is altijd belangrijk, maar deze week geeft net die extra boost.”

Hub Managers

Elke locatie heeft een Hub Manager. Deze medewerker is verantwoordelijk voor zijn of haar stad en dus ook voor de veiligheid van de Runners die binnen deze stad werken. “De Hub Manager organiseert op structurele basis veiligheidsworkshops waarbij we met bezorgers in gesprek gaan over bewustwording. Tegelijkertijd ontvangen we van onze Runners input over wat zij graag zouden willen verbeteren aan de veiligheid en welke onveilige verkeerssituaties ze tegenkomen. Die informatie koppelen wij dan weer terug aan Veilig Verkeer Nederland.”

MONO

Jonge mensen kunnen over het algemeen geen moment zonder telefoon. Appen en bellen in het verkeer is dan ook een groot probleem. Hoe pakt Picnic dit app-gedrag aan? “Het MONO rijden, Ongestoord Onderweg, staat bij ons in de werkafspraak. In onze bestelautootjes is geen plaats voor een mobiele telefoon. Om die bewustwording bij al onze medewerkers te creëren, hangen er overal posters van de campagne op de werkvloer. Dat geldt overigens ook voor de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’. Verder werken we met een navigatiesysteem dat alleen pushberichten stuurt wanneer de Runner stilstaat en bijvoorbeeld bij een klant is. Die bewustwording gaat verder dan alleen tijdens werktijden en nemen ze ook mee als ze, aan het einde van de werkdag, in hun eigen auto springen.”

"Ik ben anders gaan rijden"

De 24-jarige David de Goffau werkt sinds een jaar als Runner bij Picnic. Wat voor gevaarlijke verkeerssituaties komt David tegen? “Scooters en fietsers met een e-bike die vanuit het niets met hoge snelheid vanuit een zijstraat opduiken. Daar moet je op anticiperen en je niet door laten verrassen. Dat geldt ook voor de fietsers die zonder licht rijden. Wat ik ook vaak tegenkom, zijn appende mensen achter het stuur, te herkennen aan hun slingerende rijgedrag en het niet optrekken terwijl het licht al lang op groen staat. Ook daar moeten we als Runner rekening mee houden. Dan heb je nog de automobilist die gevaarlijke inhaalmanoeuvres uithaalt om er vervolgens, even later bij een verkeerslicht, achter te komen dat onze gemiddelde snelheid ongeveer hetzelfde is.”

Hoe heeft de training je geholpen? “Tijdens de training krijg je verschillende verkeerssituaties voorgeschoteld. Dat heeft me goed op weg geholpen. Ook door de vele uren achter het stuur ben ik anders gaan rijden. Door de trainingen en de ervaring heb ik meer inzicht in het verkeer gekregen en let beter op dan vroeger. Ik rij vaker defensief en sowieso zit ik nooit meer aan mijn telefoon tijdens het rijden. Ook niet in mijn eigen auto.”

Doe mee

Veilig Verkeer in jouw bedrijf?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Verkeersveiligheid is een thema dat goed past bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Veilig Verkeer Nederland helpt je daarbij. We hebben een breed aanbod verkeersveiligheidsprojecten en je kunt partner worden van Veilig Verkeer Nederland. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. 

Veilig Verkeer Nederland zakelijk rijder