Van bewonersavond tot heropening van de weg
‘Steeds meer gemeenten brengen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug naar 30 km/uur,’ vertelt Tiny Limbeek, regionaal projectleider bij Veilig Verkeer Nederland. ‘Dat zijn vaak complexe trajecten. Niet alleen omdat wegen zoals de Groenloseweg - met veel vrachtverkeer en smalle fietspaden - opnieuw ingericht moeten worden. Ook omdat mensen vaak moeten wennen aan zo’n verandering.’ Om de gemeente te ondersteunen, sluit Tiny aan bij een bewonersavond in Winterswijk. ‘Ik gaf een presentatie over het nut en de noodzaak van 30 km/uur, met cijfers en praktijkvoorbeelden. Ook liet ik zien wat de stopafstand is als je plotseling moet remmen door een lint uit te rollen in de zaal. Bij 50 km/uur is dat met ongeveer dertig meter bijna twee keer zo lang als bij 30 km/uur. Als je dat visueel maakt, blijft het hangen.’
Ook na de bewonersavond blijft Verkeer Nederland betrokken. Door verkeerskundig advies te geven en buurtbewoners te betrekken bij de geplande wegopening. ‘Op 11 april organiseerden we samen met bewoners een feest om de herinrichting zichtbaar te maken in de buurt. Naast onze standaard campagnematerialen, zoals stoepkrijtmallen en 30km/uur-stickers, maakten we sandwichborden met foto’s van buurtbewoners. Dat maakt een campagne extra persoonlijk en herkenbaar.’ Zo zorgen buurtacties voor betrokkenheid én verbinding, vertelt Tiny. ‘Vaak besluiten bewoners na zo’n viering om vaker iets samen te doen. En gemeenten inspireren elkaar ook. Regelmatig word ik gevraagd om te helpen met vergelijkbare presentaties en buurtacties. Mensen weten dat we met een onafhankelijke blik naar verkeersveiligheid kijken. Dat schept vertrouwen bij projecten als deze.’
Een veilige, groene en verbindende Groenloseweg
Buurvrouwen Gerrie Huitink en Irma van Haastrecht waren vanaf de eerste bijeenkomst nauw betrokken bij de herinrichting van hun straat. Gerrie: ‘We waren vooral blij dat de Groenloseweg eindelijk werd aangepakt. Maar we vonden het ook belangrijk om de buurt erbij te betrekken.’ Gedreven door het Achterhoekse gevoel van naoberschap (nabuurschap), zetten ze zich in voor de officiële opening. Irma: ‘Tiny kwam met ideeën, wij keken wat paste. We maakten een draaiboek, lieten sandwichborden maken, ontwierpen een kleurplaat, deelden stickers uit en hingen spandoeken op. Tiny’s tips en de kant-en-klare materialen van Veilig Verkeer Nederland waren heel fijn!’