Met de buurt in actie

Tiny Limbeek
Winterswijk

Veilig Verkeer Nederland ondersteunt buurtbewoners en gemeenten om het verkeer op straat veiliger te maken. Met praktische tips, hulpmiddelen en maatwerktrajecten. Zo ook bij de Groenloseweg in Winterswijk, waar de overgang van 50 km/uur naar 30 km/uur werd uitgerold met een campagne voor én door de buurt.

Met de buurt in actie

Van bewonersavond tot heropening van de weg

‘Steeds meer gemeenten brengen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug naar 30 km/uur,’ vertelt Tiny Limbeek, regionaal projectleider bij Veilig Verkeer Nederland. ‘Dat zijn vaak complexe trajecten. Niet alleen omdat wegen zoals de Groenloseweg - met veel vrachtverkeer en smalle fietspaden - opnieuw ingericht moeten worden. Ook omdat mensen vaak moeten wennen aan zo’n verandering.’ Om de gemeente te ondersteunen, sluit Tiny aan bij een bewonersavond in Winterswijk. ‘Ik gaf een presentatie over het nut en de noodzaak van 30 km/uur, met cijfers en praktijkvoorbeelden. Ook liet ik zien wat de stopafstand is als je plotseling moet remmen door een lint uit te rollen in de zaal. Bij 50 km/uur is dat met ongeveer dertig meter bijna twee keer zo lang als bij 30 km/uur. Als je dat visueel maakt, blijft het hangen.’

Ook na de bewonersavond blijft Verkeer Nederland betrokken. Door verkeerskundig advies te geven en buurtbewoners te betrekken bij de geplande wegopening. ‘Op 11 april organiseerden we samen met bewoners een feest om de herinrichting zichtbaar te maken in de buurt. Naast onze standaard campagnematerialen, zoals stoepkrijtmallen en 30km/uur-stickers, maakten we sandwichborden met foto’s van buurtbewoners. Dat maakt een campagne extra persoonlijk en herkenbaar.’ Zo zorgen buurtacties voor betrokkenheid én verbinding, vertelt Tiny. ‘Vaak besluiten bewoners na zo’n viering om vaker iets samen te doen. En gemeenten inspireren elkaar ook. Regelmatig word ik gevraagd om te helpen met vergelijkbare presentaties en buurtacties. Mensen weten dat we met een onafhankelijke blik naar verkeersveiligheid kijken. Dat schept vertrouwen bij projecten als deze.’ 

Een veilige, groene en verbindende Groenloseweg

Buurvrouwen Gerrie Huitink en Irma van Haastrecht waren vanaf de eerste bijeenkomst nauw betrokken bij de herinrichting van hun straat. Gerrie: ‘We waren vooral blij dat de Groenloseweg eindelijk werd aangepakt. Maar we vonden het ook belangrijk om de buurt erbij te betrekken.’ Gedreven door het Achterhoekse gevoel van naoberschap (nabuurschap), zetten ze zich in voor de officiële opening. Irma: ‘Tiny kwam met ideeën, wij keken wat paste. We maakten een draaiboek, lieten sandwichborden maken, ontwierpen een kleurplaat, deelden stickers uit en hingen spandoeken op. Tiny’s tips en de kant-en-klare materialen van Veilig Verkeer Nederland waren heel fijn!’

Bewoners Irma en Gerrie met in hun hand een 30 km/uur sticker
Bewoners Irma en Gerrie

‘Wij wonen hier, dus wij weten wat er echt gebeurt op de weg'

Irma van Haastrecht en Gerrie Huitink

De reacties van omwonenden zijn overwegend positief, vertelt Irma. ‘Toen we de uitnodigingen en stickers gingen uitdelen, merkten we dat de meeste mensen erg enthousiast zijn. Vanwege de veiligheid, maar ook omdat het veel mooier is geworden. De Groenloseweg was een racebaan. Nu is het een groene laan met meer ruimte voor fietsers, vol bomen en veldbloemen.’ Hier en daar hoorden de buurvrouwen ook twijfel. ‘Weerstand komt meestal van mensen die hier niet wonen of niet goed geïnformeerd zijn,’ zegt Gerrie. ‘Juist daarom is het belangrijk om als buurtbewoners betrokken te blijven. Wij wonen hier, dus wij weten wat er echt gebeurt op de weg - ook buiten de spitsuren. En het was fijn dat Tiny namens Veilig Verkeer Nederland aansloot. Om onafhankelijk advies te geven en om met cijfers te onderbouwen waarom de herinrichting voor iedereen veiliger is.’ Het resultaat? Een toekomstbestendige weg die het vieren én verbinden waard is. Gerrie: ‘Dit is ónze Groenloseweg. Daar mogen we samen trots op zijn.’