‘50-plussers zo lang mogelijk veilig laten deelnemen’

Publicatiedatum:

Het is een opvallend contrast: 50-plussers beschikken over een rugzak vol verkeerservaring en zijn tegelijkertijd kwetsbaar in het verkeer. Ingrid Wetser, landelijk projectleider Educatie 50+, vertelt hoe Veilig Verkeer Nederland deze doelgroep bereikt met (online) opfriscursussen, campagnes en praktische tools.

Ingrid Wester in een interview voor het Veilig Verkeer Nederland

Veilig eropuit

De vergrijzing in Nederland zet ook de komende decennia door. Mensen worden steeds ouder en trekken er langer zelfstandig op uit. Die vrijheid wil iedereen zo lang mogelijk behouden. Wel is het belangrijk dat je je realiseert dat je kwetsbaarder wordt en dat je daar goed mee omgaat. Ingrid: ‘We staan er liever niet bij stil, maar vanaf je vijftigste gaat het fysiek nu eenmaal wat meer achteruit. Ook is het letsel bij een verkeersongeval vaak ernstiger dan bij een jonger persoon.’

Super ervaren, toch kwetsbaar

Die kwetsbaarheid van de groeiende groep 50-plussers ziet Veilig Verkeer Nederland helaas ook terug in de cijfers van 2021: het aantal ongevallen stijgt en de helft van de verkeersdoden is 60 jaar of ouder. Het gaat bij deze leeftijdsgroep relatief vaak om een fietsongeval. ‘Naast de fysieke veranderingen die je kan ervaren wordt het verkeer drukker en gevarieerder. Het is de kunst om daar vertrouwd mee om te blijven gaan. We bieden daarom een scala aan activiteiten die 50-plussers helpen zo lang mogelijk veilig aan het verkeer deel te nemen.’

 

Cijfers over toename aantal ouderen in Nederland
Cijfers laten zien dat verkeersongevallen onder ouderen in rap tempo toeneemt

Fris en breed aanbod

Zo vinden er door heel het land trainingen plaats voor ervaren automobilisten, fietsers en scootmobielgebruikers. De VVN Opfriscursus Scootmobiel is ontwikkeld in samenwerking met Ergotherapie Nederland en betreft vooral een-op-eenbegeleiding in de eigen omgeving. De VVN Opfriscursus Auto en de VVN Opfriscursus Het Nieuwe Fietsen zoomen, naast actuele verkeersregels, in op gedrag en uitdagende verkeerssituaties. ‘Alle cursussen zijn aangepast qua vorm. Het zijn nu workshops, zodat deelnemers ook onderling met elkaar in gesprek gaan over gedrag en praktische tips kunnen uitwisselen. De cursussen zijn erg populair!’.

Koppie erbij

Naast de workshops, kun je ook vanachter je eigen laptop de online VVN Opfriscursus doen om je kennis over de verkeersregels te testen. Voor automobilisten heeft Veilig Verkeer Nederland samen met het CBR ook een anonieme Rij Bewust Test ontwikkeld om te kijken hoe prettig en zelfverzekerd je je voelt achter het stuur. Je krijgt dan, op basis van je antwoorden, advies om veilig te blijven rijden. Ingrid: ‘Daarnaast voeren we campagne om veilig fietsen onder 50-plussers te promoten. Onder de naam ‘Een ervaren rijder kan risico’s mijden’ geven we informatie over verschillende hulpmiddelen. Zo moedigen we het gebruik van een fietshelm aan. Door SWOV is berekend dat het 85 doden per jaar kan schelen als iedereen een helm draagt. Ik hoop dat het net zo’n automatisme wordt als het omdoen van een autogordel.’

Feit over het dragen van geen fietshelm en de toename van kans op letselschade
50 plussers op een fiets met fietshelm

Blik vooruit

Veilig Verkeer Nederland blijft vooruitkijken om de 50-plus-doelgroep effectief te bereiken. Dat gebeurt door het aanbod regelmatig te evalueren en te verbeteren. ‘Zo ontwikkelen we nu een e-learning, waarin we dieper ingaan op lastige verkeerssituaties en gedrag. Verder willen we onze website uitbreiden om 50-plussers een gevarieerd, breed aanbod te kunnen bieden over veilige mobiliteit en hoe deze behouden kan worden. Tot slot gaan we online meer campagne voeren. Wij menen met deze gevarieerde aanpak veel 50-plussers te kunnen bereiken met onze boodschap.’

Handige Links

Wil jij meer weten over verkeersregels of juist jouw kennis testen op het gebied van verkeer en jouw rijstijl? Bekijk dan onze handige website's: 

Dit is een artikel uit de 90 jaar jubileum editie van het Veilig Verkeer Nederland Magazine.