De overheidscampagne MONO staat voor ongestoord onderweg. Met andere woorden: focus je op het verkeer, niet op je telefoon. Door de smartphone geheel uit of op stil te zetten, zorg je ervoor dat je niet in de verleiding komt om tóch dat ene berichtje te lezen dat net is binnengekomen. Maar wist je dat het bedienen van je ingebouwde touchscreen tijdens een autorit net zo gevaarlijk is? En dit terwijl steeds meer bolides zijn uitgerust met zo’n hypermodern aanraakscherm. Academici pleiten daarom voor een Europese richtlijn met regels voor het gebruik van dit soort schermen. En dat is niet voor niets.
Trager reageren
Uit studies van het Britse instituut Transport Research Laboratory (TRL) blijkt namelijk dat onze reactietijd toeneemt bij het gebruik van een touchscreen. Niet handig in het verkeer. Wie geconcentreerd achter het stuur zit, heeft een reactietijd van één seconde. Door afleiding met een aanraakscherm neemt - net als bij het gebruik van een mobieltje - de reactietijd sterk toe. Wie plotseling moeten remmen of uitwijken, kan dan net te laat zijn.
Infotainment
Systemen zoals Apple CarPlay of Android Auto tonen de apps van je telefoon op het multimediascherm. Wie zo'n touchscreen tijdens het rijden bedient, reageert maar liefst 53 tot 57% trager dan zonder afleiding. Gebruik je je stem om het systeem aan te sturen, dan is dat 30 tot 35%.