Aanraakschermen in de auto: flitsend, maar niet zonder gevaar

Publicatiedatum:

Dat het gebruik van smartphones tijdens een autorit gevaarlijk is, weet inmiddels iedereen. Minder bekend is dat ook touchscreens voor afleiding kunnen zorgen. Hier wat feiten op een rij.  

Veilig Verkeer Nederland aanraakschermen afleiding MONO reactietijd

De overheidscampagne MONO staat voor ongestoord onderweg. Met andere woorden: focus je op het verkeer, niet op je telefoon. Door de smartphone geheel uit of op stil te zetten, zorg je ervoor dat je niet in de verleiding komt om tóch dat ene berichtje te lezen dat net is binnengekomen. Maar wist je dat het bedienen van je ingebouwde touchscreen tijdens een autorit net zo gevaarlijk is? En dit terwijl steeds meer bolides zijn uitgerust met zo’n hypermodern aanraakscherm. Academici pleiten daarom voor een Europese richtlijn met regels voor het gebruik van dit soort schermen. En dat is niet voor niets.

Trager reageren  

Uit studies van het Britse instituut Transport Research Laboratory (TRL) blijkt namelijk dat onze reactietijd toeneemt bij het gebruik van een touchscreen. Niet handig in het verkeer. Wie geconcentreerd achter het stuur zit, heeft een reactietijd van één seconde. Door afleiding met een aanraakscherm neemt - net als bij het gebruik van een mobieltje - de reactietijd sterk toe. Wie plotseling moeten remmen of uitwijken, kan dan net te laat zijn.

Infotainment

Systemen zoals Apple CarPlay of Android Auto tonen de apps van je telefoon op het multimediascherm. Wie zo'n touchscreen tijdens het rijden bedient, reageert maar liefst 53 tot 57% trager dan zonder afleiding. Gebruik je je stem om het systeem aan te sturen, dan is dat 30 tot 35%.

Meedoen is makkelijk

Bellen of appen tijdens het rijden: het zijn no go’s in het verkeer. Maar uit bovengenoemde cijfers blijkt ook dat een touchscreen bedienen tijdens een autorit tot gevaarlijke situaties kan leiden. De automobilist is minder bewust van zijn omgeving, checkt minder vaak zijn spiegels en is er letterlijk even met zijn hoofd niet bij. De reactietijd neemt aanzienlijk toe. Eigenlijk is dat ook niet meer dan logisch. Als voorbeeld: wie in zijn ‘oude’ auto een muziekje op wil zetten, bedient de aan- en uitknop op de tast. Wie in zijn moderne bolide z’n favoriete deuntje wil horen, zal de muziek-app willen gebruiken. Daarvoor zal je toch echt even je ogen op het aanraakscherm moeten richten en de app moeten zoeken. Laten we, met bovengenoemde cijfers in het achterhoofd, proberen ons minder te laten afleiden tijdens het rijden. Dat favoriete muziekje kunnen we ook opzetten voordat we het gaspedaal indrukken. Wel zo veilig.