Auto’s worden steeds veiliger, wegen steeds beter. De laatste jaren is er in het verkeer in positieve zin veel veranderd, maar dat geldt niet altijd voor ons gedrag. We rijden snel te hard, appen en bellen in het verkeer. We vertonen ook steeds vaker agressief gedag. Jeroen Pieck, trainer CBR Maatregelen, legt in het kader van de nieuwe webdocu 'Martijn is boos!' uit wat de problemen zijn en wat de impact van een training EMG is.
Instrumentele en affectieve agressie
"Op onze cursus komen verkeersdeelnemers die een overtreding hebben begaan en daarvoor een proces-verbaal hebben gekregen. Ze vertoonden dus verkeerd rijgedrag en zijn daarvoor gestraft. Meestal gaat het om agressief rijgedrag. Daarin heb je twee vormen: instrumentele agressie en affectieve agressie. Bij instrumentele agressie denkt de verkeersdeelnemer nog even zijn voordeel te behalen. Het verkeerslicht staat op rood, maar die automobilist ziet het voor het gemak als ‘diep-oranje’. Ze zijn even niet met de ander bezig, maar vooral met het behalen van voordeel voor hunzelf. Affectieve agressie is agressie ten opzichte van een ander. Geen beste zaak, maar gelukkig zien we dit soort gedrag minder vaak, ikzelf denk verhoudingsgewijs ongeveer 5 op 95.” Dus ondanks de filmpjes die we op internet zien van mensen die elkaar uit de auto trekken en de middelvinger naar elkaar opsteken, valt het in de praktijk wel mee. Maar, zo legt Jeroen uit, instrumentele agressie kan wel leiden tot affectieve agressie.
Vrouwen een uitzondering
Meer dan 95% van de EMG’ers is man, zelfstandig, behoorlijk ervaren in het verkeer en, gek genoeg, een goede chauffeur. Vrouwen zijn hier een uitzondering. Van het CBR hebben ze allemaal de cognitieve training opgelegd gekregen. De groep overtreders heeft ooit zijn rijbewijs gehaald. Waarom kan deze groep zich dan toch niet aan de wet houden en waarom is sociaal en veilig rijden voor hen een probleem? “We zien dat er veel manieren zijn waarop je in de auto kunt zitten. We verdelen ze onder in vier niveaus, vooral bij niveau 3 en 4 gaat het vaak mis."
- Operationeel niveau: je beheerst de handelingen van het voertuig
- Tactisch niveau: je neemt deel aan het verkeer
- Strategisch niveau: voorwaarden waarop je gaat autorijden, de tijd die je uittrekt voor de rit
- Leefstijl niveau: wie en hoe ben je als mens?"