Buurtbewoners in actie in Hilversum

Wat doe je als je in een leuke jaren-vijftigwijk woont en jouw straat steeds drukker en onveiliger ziet worden? Buurtbewoners uit Hilversum kwamen in actie!

Veilig Verkeer Nederland buurtactie participatiepunt Hilversum

Verkeersonveilige locatie

De Snelliuslaan in Hilversum is een straat in een typische jaren-vijftigwijk. Gezellig, maar ontworpen voor het autoverkeer van zeventig jaar terug. En dat betekent een relatief smalle straat, met aan weerszijden een beperkt aantal kleine parkeervakken. Combineer dit met de verdubbeling van het aantal auto’s en het feit dat de weg wordt gebruikt door zowel voetgangers, fietsers, vrachtauto’s als bussen en het is niet moeilijk voor te stellen dat dit problemen geeft. Zeker als gemotoriseerd verkeer veel harder rijdt dan de toegestane 30 km/u. Ook na een herinrichting in 2018 bleef de gehoopte veiligheidsverbetering uit.

"Het is nu niet zichtbaar genoeg dat het om een 30-kilometerzone gaat. Toen ik hier kwam wonen, kwam ik er zelf pas na een paar maanden achter dat dit geen 50-kilometerweg was!"

Maaike Molenkamp - Buurtbewoner

In oplossingen denken

Buurtbewoner Maaike Molenkamp wilde niet uitgaan van problemen, maar in oplossingen denken. "In onze situatie betekende dat: niet meteen om een drempel vragen, maar eerst samen kijken wat de situatie nodig heeft." Ze betrok buurtgenoten bij haar plannen die hier hetzelfde over dachten. Maaike had Jacco Knol aan het werk gezien toen deze met succes een petitie organiseerde voor het vervangen van de bomen in de straat. Buurtbewoner Marita Potter heeft als communicatie- en eventmanager veel contacten in de wijk. Mark Westmijze en Astrid van Lier zijn met hun wetenschappelijke achtergrond geknipt voor het analyseren van meetgegevens. 

Lasergun en containerstickers

Zoekend naar oplossingen stuitte Maaike op het VVN Participatiepunt en na contact werden er containerstickers en een lasergun opgestuurd. Met dit apparaat kwamen de harde feiten op tafel: 48% van de auto’s reed te hard door de straat én gemiddeld kwam er per minuut 1,5 auto voorbij.

"Het is toch tof dat je een instantie kunt mailen en dat er dan tools ter beschikking worden gesteld? Als het aan mij ligt, zet Veilig Verkeer Nederland dit soort situaties ook op de politieke agenda. ‘Je hebt soms schaalvergroting nodig om tot structurele oplossingen te komen."

Maaike Molenkamp - Buurtbewoner

Op naar een oplossing

Maaike maakte een presentatie voor de gemeente en de politie. Zodra het probleem erkend wordt worden wat de bewoners betreft mogelijke oplossingen verkend. Jacco ziet een aantal 'verkeersmaatjes' (plastic poppen met rode pet en vlag) voor zich aan het begin van de straat. Maaike: ‘Ik zou graag experimenteren met markeringen op de weg of met bloembakken op de straat. In ieder geval geen dure permanente maatregel die achteraf niet blijkt te werken." Familie Westmijze wil graag een camera die de snelheid van auto’s meet aan het begin en aan het eind van de straat. De groep begrijpt dat de gemeente rekening moet houden met meerdere belangen en wacht nu op erkenning van het probleem.

"De gemeente vindt het een goed initiatief dat inwoners inzicht krijgen in de daadwerkelijke cijfers van gereden snelheden in hun buurt. Daardoor kunnen we het allebei over feiten hebben en niet alleen over sentimenten. In andere straten is er vaak sprake van een discussie over het verschil tussen de cijfers van de meting en de emotie die het onderwerp oproept. Deze aanpak voorkomt dat."

Bart van der Helm - Senior beleidsadviseur verkeersmanagement

We zijn benieuwd hoe deze situatie zich verder ontwikkelt! Ken jij een verkeersonveilige buurt? Meld het via het VVN Participatiepunt en kom ook in actie!