Eenduidige verkeersregels: de sleutel tot duidelijkheid in het verkeer

Publicatiedatum:

Hoe duidelijker de verkeersregels, hoe makkelijker ze op te volgen zijn. Bij Veilig Verkeer Nederland zijn we daarom voorstander van eenduidige verkeersregels. Hieronder vertellen we er meer over. 

Veilig Verkeer Nederland eenduidige verkeersregels

De uitdaging van verschillende interpretaties 

In Nederland kunnen verkeersregels lokaal verschillen vanwege de vrijheid die gemeenten hebben om eigen regels toe te passen. Dit kan leiden tot onnodige verwarring bij weggebruikers. Als je van de ene gemeente naar de andere reist, word je geconfronteerd met tegenstrijdige verkeersregels. Dit kan leiden tot onverwachte situaties en potentieel gevaarlijke omstandigheden. We zijn daarom groot voorstander van eenduidigheid.

Veilig Verkeer Nederland zou bijvoorbeeld graag zien dat bij rotondes overal óf alle fietsers óf alle auto’s altijd voorrang hebben. Nu gelden zelfs in dezelfde gemeente soms verschillende regels, wat voor zowel automobilisten als fietsers onduidelijk is. Wij zijn ook voorstander van het weghalen van onnodige verkeersborden. Dit draagt bij aan minder verwarring en meer duidelijkheid voor alle weggebruikers.  

30 km/uur binnen de bebouwde kom

De evolutie van de fiets is in volle gang. Die moeten we niet tegenhouden maar veilig regelen. Een kleine nuance als het gaat om uitzonderingen is dat wanneer het verkeer op de rijbaan zo is ingericht dat de kwetsbare speedpedelec-berijder nauwelijks een veilige ruimte heeft, een gemeente kan besluiten om dit ter bescherming van de speedpedelec-berijder anders te regelen. De speedpedelec-berijder wordt dan toegelaten op het fietspad.

Ten aanzien van de snorfietser in Amsterdam en Utrecht is er ook een uitzondering gemaakt. Vanwege de drukte is de snorfietser in deze steden verplaatst naar de rijbaan. Dat kan wel gevaar opleveren met het snelheidsverschil tussen de snorfiets die 25 km/uur rijdt en het autoverkeer dat 50 km/uur rijdt. Snelheidsverschillen werken nu eenmaal verkeersonveiligheid in de hand.

Beide uitzonderingen zijn niet meer nodig wanneer de gemeentelijke wegbeheerder besluit om 30 km/uur in te voeren voor alle verkeer binnen de bebouwde kom. Dit maakt het voor alle weggebruikers - met name voetgangers en fietsers - veel veiliger. Veilig Verkeer Nederland is dan ook voorstander van een versnelde invoering van 30 km/uur in stedelijke gebieden en het autoluw maken daarvan ten gunste van de voetganger en de fietser.

Wil je voor jezelf alles op een rijtje hebben? Bekijk dan de verkeersregels per type verkeersdeelnemer en test je verkeerskennis met de VVN Opfrisquiz om veilig onderweg te gaan.