Dit artikel verscheen eerder in het najaarsnummer 2021 van het VVN Magazine.
Hoe kijken jullie naar het belang van verkeersveiligheid?
‘Dat nemen we heel serieus; het merendeel van ons personeel zit immers op de weg. Tijdens de inwerkperiode nemen we de lokale wet- en regelgeving door, zodat de verkeersregels weer top of mind zijn en bezorgers zich daar goed aan houden. Ook fietst er iemand bij een eerste rit mee om te zien hoe het gaat. We weten allemaal dat je niet op de stoep mag fietsen en stopt voor rood licht, maar het is goed om dit extra te benadrukken. Bovendien ben je voor ons een zichtbaar visitekaartje op de weg. Het concept is nieuw voor mensen en we maken ineens onderdeel uit van een buurt. Dan behoor je jezelf netjes te gedragen en je aan de verkeersregels te houden.’
Hoe houden jullie dit bewustzijn bij jullie bezorgers vast?
‘Aangezien onze bezorgers het grootste deel van de dag op de weg zitten, kunnen we niet continu zien hoe ze met de regels omgaan. We letten er daarom op - juist tijdens de momenten dat we de bezorgers in een warehouse (magazijn, red.) zien - dat ze altijd de helm dragen en de regels naleven in de directe omgeving. Ook hangen er per warehouse actuele kaarten waarop onveilige situaties zijn gemarkeerd met magneten. We blijven hameren op die bewustwording. Om dit thema breder vorm te geven hebben we advies gevraagd aan Veilig Verkeer Nederland. Zij hebben ons in contact gebracht met hun partner Incentive Company die onze bezorgers groepstrainingen gaan geven. Er is aandacht voor regelgeving, bewustwording van eigen gedrag en de impact die dat heeft op de rest van het verkeer.’
Veiligheid zit ook in materiaal. Hoe gaan jullie daarmee om?
‘Naast een helmplicht, zijn alle e-bikes uitgerust met een smartphonehouder. Het gebruik van Google Maps is een belangrijk onderdeel van de bezorging, dus dat moet veilig gebeuren als je aan het verkeer deelneemt. Verder zorgen bredere banden voor meer grip op de weg en bieden reflecterende patches op onze jassen goede zichtbaarheid. Ook zitten we met fietsontwikkelaars om tafel om verbeterslagen te maken. Denk aan betere verlichting en richtingaanwijzers voor cargo-bikes. Ook willen we trackers gebruiken om meer inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid en of iemand vaak abrupt stopt. Dat kunnen indicaties zijn voor onveilig rijgedrag waarop we mensen kunnen aanspreken.’
Die minuteneis vergroot wel de kans op gehaast rijgedrag...
‘Die tijdsdruk is wel een spanningsveld, maar verkeersveiligheid staat altijd voorop. Natuurlijk willen we graag dat een order op tijd komt - daar doen we in het proces ook alles aan om dat te realiseren - maar het mag niet afhankelijk zijn van hoe snel iemand fietst. Integendeel, dat is juist precies wat we willen voorkomen. Op tijd komen mag nooit ten koste gaan van verkeersveiligheid.’
Reactie Veilig Verkeer Nederland: De huidige bezorgeconomie brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Denk aan de leefbaarheid in buurten, het milieu en ieders veiligheid in het verkeer. Bij het aangaan van deze uitdagingen zijn duurzaam vervoer, rijvaardigheidstrainingen, data waarop je kunt sturen en bewust koopgedrag cruciaal. Het is goed dat Gorillas over een verkeerspolicy beschikt en daar in de toekomst nog meer aandacht aan besteedt. Daarin zijn zij overigens niet uniek. Steeds meer bedrijven maken werk van verkeersveiligheid en willen dat hun personeel veilig van A naar B gaat. Een positieve ontwikkeling. Eén die wat Veilig Verkeer Nederland betreft gerust een trend mag worden.