De 33-jarige meester Daan werkt inmiddels alweer 7 jaar op basisschool de Wingerd in Nieuwerkerk aan den IJssel. In zijn gymzaal komen leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8. Kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar dus. Allemaal zijn ze gek op hem; Daan heeft namelijk 287.000 volgers en is onder jong publiek ontzettend bekend. ‘Toen ik werd gevraagd of ik mee wilde werken aan de eerste Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag, twijfelde ik geen moment en zei ik volmondig JA. Met mijn volgers kunnen we veel kinderen bereiken. Ik voel mij dan ook vereerd dat ik nu in het zonnetje wordt gezet met de Nationale 'Dag Van De Leraar.'
Het belang van fietsvaardigheid bij jonge kinderen
Daan is van mening dat ieder kind goed moet leren fietsen. ‘Kinderen kunnen in mijn ogen niet vroeg genoeg met fietsen beginnen’, aldus de gymleraar. ‘Het geeft ze vrijheid en het is goed voor de motoriek, het evenwicht, de balans en de hand-oog coördinatie. Belangrijke zaken, maar ze moeten natuurlijk wel veilig kunnen fietsen en zich bewust zijn van de gevaren van de dode hoek.’
Eigen ervaring
Dat Daan dit onderwerp zo belangrijk vindt, komt ook door zijn eigen ervaring. ‘Ik heb ooit zwemles gegeven aan een jongen die was overreden door een vrachtauto’, vertelt hij. ‘De jongen fietste in zijn dode hoek, de chauffeur zag hem niet en reed over hem heen. De jongen was zwaargewond en het is een wonder dat hij nog leeft. Door het ongeluk was zijn spierspanning niet goed waardoor hij de normale zwemslag niet kon maken. De jongen heeft veel indruk op me gemaakt en tijdens de Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag heb ik veel aan hem gedacht. Dit moet geen enkel kind meemaken.’
Eye-opener
Tijdens de Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag kwam er tijdens de les een vrachtauto voor basisschool de Wingerd rijden. Uiteraard wist Daan wel dat je bij grote wagens, zoals vrachtauto’s, bussen en tractoren, uit de buurt moet blijven. Maar toch wist hij niet alles. ‘Ik was verbaasd over hoever je uit de buurt moet blijven; namelijk 3 meter rondom het voertuig. Dat werd heel duidelijk tijdens het verstoppertje spelen. De leerlingen in de cabine van de vrachtauto zagen de verstopte kinderen die voor, achter en naast de wagen stonden, echt niet.’