Autonoom rijden
Autonoom rijden gaat een toevlucht nemen. Joeri, communicatiespecialist: "Actuele informatie hoort bij de toekomst. Mensen willen weten wanneer er iemand in hun dode hoek zit, waar een opstopping zal plaatsvinden en hoe laat zij op hun bestemming aankomen. Deze informatie geeft ook prikkels, waardoor je als autobestuurder extra alert moet blijven." Hij vervolgt: "Kijken we naar de oorzaak van verkeersongelukken, dan is het gedrag van mensen de grootste boosdoener. Autonoom rijden gaat ons daarvoor oplossingen bieden."
Lindsy vraagt de mannen om verder te brainstormen. Er worden flink wat post-its geplakt en uiteindelijk rollen er mooie concepten uit. Duidelijk is: de omgeving dicteert primair het vervoer en de veiligheid staat voorop. In 2030 is er een duidelijke segmentatie van verschillende type verkeersgebieden: auto-, fiets- en voetgangersgebied, alle met verschillende reels voor in en buiten de stad.
Wegenbeloning
Infrastructuur, beschikbare data, slimme voertuigen, ze gaan een steeds grotere rol spelen en zullen de weggebruiker waarschuwen voor onveilige situaties. Doordat autonoom rijden een toevlucht gaat nemen, is er in de loop van de tijd steeds minder ruimte voor persoonlijk falen. Het verkeer wordt dus veiliger. Tegelijkertijd: doordat voertuigen straks in staat zijn volledig automatisch te rijden, ligt verveling op de loer. 'In-car entertainment' - vermaak tijdens het rijden - en 'gamification' - spelelemten gekoppeld aan verkeersgredrag - gaan mogelijk een belangrijke rol spelen. Ben je een nette chauffeur? Dan word je beloond. WEgenbelasting wordt wegenbeloning. En om je ondanks alle slimme technieken toch nog alert te houden, geeft een naast je zittend hologram - misschien wel je favoriete idool - handige rijtips of zingt een liedje.
Niemand kan in de toekomst kijken. Maar met de mogelijkheden die er straks zijn, gaat iedereen in de toekomst - hopelijk meer dan nu - veilig over straat. Hoe denk jij dat het verkeer eruitziet in 2030? Laat het ons weten op Facebook!