Jongerenspecialist
TeamAlert bestaat dit jaar twintig jaar en werkt sinds dag één samen met Veilig Verkeer Nederland. Directeur Maartje Burghgraef: "We zijn ooit opgericht als stageproject vanuit het ministerie. In die tijd werd duidelijk dat jongeren van 12 tot en met 24 jaar een speciale aanpak nodig hebben als het gaat om gedragsverandering. Inmiddels staan we met een team van dertig young professionals én een pool van zestig flexibele krachten dicht in contact met deze leeftijdsgroep."
Prikkelende kaarten
Al pratende valt op dat Maartje en Evert-Jan een sterke niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit delen. En dan is er nog een andere, helaas verdrietige, overeenkomst die hen bindt: ze hebben in het verleden een dierbare verloren aan een verkeersongeval. Het vormt voor beiden een persoonlijke drijfveer om een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Daarmee is het bruggetje naar de gesprekskaarten snel gemaakt. Evert-Jan en Maartje stellen elkaar om beurten een prikkelende vraag over het SPV 2030.
Evert-Jan: "Wat is volgens jullie de belangrijkste ‘to do’ in het streven naar nul verkeersslachtoffers?"
Maartje: "Voor TeamAlert is het belangrijk om te investeren in twee belangrijke risicogroepen: kwetsbare verkeersdeelnemers, met name fietsers, en onervaren bestuurders. Binnen die laatste groep vormen vooral jonge mannen het grootste risico. Met een rijbewijs op hun 18e denken ze een goede chauffeur te zijn, maar ze zijn zich oprecht niet bewust van de gevaren. Het is wetenschappelijk bewezen dat het hersengedeelte waarmee je risico’s inschat, pas op je 25ste is ontwikkeld. De zelfoverschatting in deze groep is groot en hoger dan bij vrouwen. Om ze hiervan bewust te maken, zetten we allerlei interventies in. Van online games en filmpjes tot peer educators: jongeren die 1-op-1 in gesprek gaan met leeftijdsgenoten. We doen ook veel onderzoek. Daaruit blijkt dat werkgevers een belangrijke invloed hebben op veilig verkeersgedrag bij jongeren. Deze output nemen we mee in onze projecten."