Lachgas in het verkeer is een groeiend probleem: 'Spreek de bestuurder aan'

De meeste jongeren vinden lachgasgebruik in het verkeer gevaarlijk. Toch stappen er steeds meer jongeren achter het stuur na het gebruiken van het narcosemiddel. Om het groeiende probleem aan te pakken start jongerenorganisatie TeamAlert voor het derde jaar op een rij de campagne 'Rij Ballonvrij'. Dit jaar richt de campagne zich op rol die de passagier heeft om de bestuurder aan te spreken op lachgasgebruik in de auto.

Clown in het verkeer campagne van Teamalert

Wat gebeurt er met lachgas in je lijf?

Lachgas heeft verschillende bijwerkingen op je lichaam en hersenen. Hallucineren, flauwvallen of verlamming in de benen zijn enkele bijwerkingen die lachgas in het verkeer levensgevaarlijk maken. Hoewel de belangrijkste effecten van lachgas maar een paar minuten duren, kan het reactievermogen nog urenlang verminderd zijn. Toch is voor veel jongeren is de auto een populaire plek om lachgas te gebruiken. Zo geeft een (stilstaande) auto veel comfort en privacy. De drempel om toch de auto te starten is hierdoor minder hoog, wat leidt tot (levens)gevaarlijke verkeerssituaties.

Vorig jaar 5000 verkeersincidenten met lachgas

Uit onderzoek van de politie is gebleken dat het gebruik van lachgas in het verkeer is een groeiend probleem onder jongeren in Nederland. De politie registreerde vorig jaar zo'n 5000 verkeersincidenten waarbij waarschijnlijk lachgas is gebruikt. Hierbij gaat om parkeerbekeuringen tot aan ongelukken, waarbij lachgas werd gevonden in bijvoorbeeld de auto. In totaal vonden er (alleen al in de afgelopen 3 jaar) meer dan 1800 ongelukken plaats. Dat gaat van blikschade tot dodelijke ongelukken. "Bijna twee per dag, cijfers waar wij echt heel erg van schrikken”, zegt Maartje Oosterink van TeamAlert.

Deze zorgwekkende cijfers liggen in werkelijkheid nog hoger, omdat het erg moeilijk is om te bewijzen dat een bestuurder onder invloed van lachgas rijdt, schrijft Yeşilgöz. "Het directe effect van lachgas op de mens is namelijk van korte duur en het gebruik ervan is op dit moment niet aantoonbaar in bloed, urine, adem of speeksel bij de bestuurder."

"Er gebeuren bijna twee dodelijke ongelukken per dag door lachgas in het verkeer, dit zijn cijfers waar wij echt heel erg van schrikken”

Maartje Oosterink van TeamAlert

Jongeren praten niet over het gebruik

Hoewel jongeren zelf ook vinden dat lachgas in het verkeer gevaarlijk is, geeft een op de vier jongeren aan het vervelend te vinden om een bestuurder aan te spreken op lachgasgebruik. Zo blijkt uit het onderzoek van TeamAlert. "Ze willen zich niet bemoeien met het gedrag van anderen en praten nauwelijks met elkaar over het gebruik. Er heerst onder deze jongeren geen wenselijke sociale norm om elkaar aan te spreken”, zegt Oosterink. De campagne Rij Ballonvrij richt zich vooral op de passagiers, met de boodschap: ‘Word geen clown in het verkeer. Hoe spreek jij een ander aan?’. Met deze slogan hoopt TeamAlert jongeren aan te moedigen het gesprek aan te gaan.

De commercial voor de campagne 'Word geen clown in het verkeer' van TeamAlert

Spreek de ander aan, meedoen is makkelijk

Onze woordvoerder Rob Stomphorst noemt de campagne van TeamAlert een belangrijke campagne om nadrukkelijk aandacht te geven aan het absurde gebruik van lachgas door jongeren in combinatie met verkeersdeelname. Waar het misschien de sociale wenselijke norm is om elkaar aan te spreken op het gebruik van lachggas in het verkeer, is het letterlijk van levensbelang.

Daarom geven wij tweetal korte tips waarmee jij tegengas kan bieden: 

  • Geef van tevoren, wanneer iedereen nuchter is, duidelijk aan dat je niet in de auto stapt wanneer iemand lachgas heeft gebruikt.
  • Weiger in het ergste geval (wanneer je geen begrip krijgt) om in te stappen bij bestuurder.