LEV’s: waar laten we ze (niet) rijden?

Drukker, sneller en diverser: vergeleken met 20 jaar geleden is het verkeer op de fietspaden flink veranderd. Naast e-bikes is er een opmars van Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s). Deze LEV’s zien we steeds meer in het straatbeeld. Hoe veilig is dat? Verkeerskundige Wim Salomons praat ons bij. 

Wim Salomons

Welke voertuigen vallen onder de toekomstige regels voor LEV’s?

‘In de steden wordt het drukker en het gebruik van LEV’s neemt toe. Zo maken professionele vervoerders, zoals pakketbezorgers en maaltijdbezorgers, steeds meer gebruik van lichtere, kleinere voertuigen. Een deel van de voertuigen dat op de markt komt, bijvoorbeeld bepaalde 
types elektrische steps, zijn momenteel niet toegestaan op de openbare weg.

’Waarom is er zoveel aandacht voor LEV’s? 

‘Vanwege de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het vreselijke ongeval met de Stint in 2018. Daarnaast neemt het gebruik van LEV’s in de grote steden enorm toe en tenslotte ontbreken EU-regels.’ Hoe werkt het goedkeuren van LEV’s?
‘Het keuren gaat gebeuren door de RDW. Toch blijft er elektrisch speelgoed op de markt komen dat niet aan de eisen voldoet en dus verboden is in het Nederlandse verkeer. Zo’n elektrische step bijvoorbeeld is qua mobiliteit en milieu een goede ontwikkeling, maar bij Veilig Verkeer Nederland 
staat veiligheid nog altijd op één.

’Waar mogen goedgekeurde LEV’s rijden?

‘Dat is een belangrijke discussie waarover we in het voorjaar met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gesproken. Het is een ingewikkelde vraag waarover verschillende partijen meepraten. Allereerst het ministerie, die de verkeersveiligheid landelijk borgt en een wettelijk 
kader opstelt. Daarnaast onder andere de vier grote steden Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam, die als gemeente zelf willen bepalen waar LEV’s moeten rijden. Op dit moment mogen goedgekeurde LEV’s overigens op het fietspad rijden.’

Hoe staat Veilig Verkeer Nederland daarin?

‘Veilig Verkeer Nederland vindt ook dat het fietspad binnen de bebouwde kom in feite alleen voor fietsers is en dat een groot deel van de LEV’s op de rijbaan hoort. Zeker als je kijkt naar de bakfiets, BSO-bus en cargo bike die qua massa en afmetingen behoorlijk afwijken van de fiets. Op smalle fietspaden gaat dat ten koste van de veiligheid en het comfort van anderen. Maar willen we een bakfiets met kinderen wel op de rijbaan? Niet als de snelheid daar 50 km/uur is. Maar bij 30 km/uur biedt het al veel meer mogelijkheden. Veilig Verkeer Nederland is dan ook van mening dat op veel meer wegen binnen de bebouwde kom 30 km/uur moet worden ingevoerd. Als de snelheid wordt verlaagd, dan moet de inrichting van de weg daar wel op aansluiten. Om dit op korte termijn te realiseren, is niet voor alle gemeenten realistisch. Mocht het herinrichten van deze wegen nog lang op zich laten wachten, dan morgen het bord 30 km/uur-bord plaatsen met minimale aanpassingen van de inrichting.’