Moet wegreclame weg?

Verspringende beelden en fel licht langs de weg: probeer opvallende reclamezuilen maar eens te negeren. Vooral in de binnenstad kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Daar moet meer aandacht voor komen, vinden verschillende partijen.

Moet wegreclame weg?

Een reclamezuil vraagt al snel een paar seconden van je aandacht. En die aandacht is juist zo belangrijk voor veilig verkeer. Daarom vroegen Vereniging van Verkeersslachtoffers en Goudappel Coffeng onlangs aandacht voor de gevaren van reclameborden op onhandige plekken langs de weg.

Complexe verkeerssituaties

Vooral op punten waar meerdere weggebruikers elkaar ontmoeten, zoals rond zebrapaden, verkeerslichten en kruisingen, zien zij liever geen reclameborden. Zo word je niet afgeleid tijdens het rijden en kun je sneller reageren op onverwachte situaties.

‘Een lokale of regionale overheid moet zeker gezien haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en de eigen risicogestuurde verkeersveiligheidsplannen (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) heel zorgvuldig afwegen of een reclamebord niet inbreekt op de focus van de automobilist. Aan de andere kant geldt natuurlijk dat een beetje automobilist zich niet laat afleiden door reclameborden, MONO rijdt en de ruimte voor zich scant en de snelheid doseert.’

Rob Stomphorst - Woordvoerder bij Veilig Verkeer Nederland

Tien criteria voor wegreclame

Gelukkig hanteert Rijkswaterstaat al richtlijnen voor reclame-uitingen langs de weg. Bij gemeenten verschilt de manier waarop locaties en uitingen worden getoetst echter nogal. Daarom adviseert CROW tien afwegingscriteria voor reclameborden, op het gebied van bijvoorbeeld de leesbaarheid, afstand tot complexe verkeerssituaties en overgangseffecten.

Wat vind jij? Is afleiding door reclamezuilen langs de weg de verantwoordelijkheid van de automobilist of de gemeente? Laat het ons weten op Facebook!