Waarom niet alle leerlingen het praktisch verkeersexamen doen
In 2021 deed 73% van de scholen mee aan het praktisch verkeersexamen. Een belangrijke reden is dat scholen door de coronapandemie minder meededen aan evenementen en minder verkeerslessen hebben gegeven. Andere redenen zijn een gebrek aan capaciteit voor het organiseren van het examen, subsidies die verdwijnen en scholen die heel graag volgende keer toch mee willen doen.
Op 91% van de scholen deden in 2021 niet alle kinderen uit de klas mee aan het praktisch examen. Dat is iets lager dan in voorgaande jaren, maar niet significant lager. Bijna de helft van de scholen (46%) waar niet alle kinderen meedoen, geeft als reden dat die kinderen niet goed genoeg kunnen fietsen. 19% zegt dat leerlingen zonder fiets of met een afgekeurde fiets niet mee kunnen doen.
Alle kinderen het VVN Verkeersexamen
Veilig Verkeer Nederland vindt dat alle kinderen in Nederland moeten meedoen aan het VVN Verkeersexamen. Evert-Jan Hulshof: “In een jubileumjaar blik je vaak terug, maar we kijken ook graag naar de toekomst. En: wie jarig is mag een wens doen. Onze wens is dat we bij ons 100-jarig bestaan kunnen vieren dat álle kinderen Verkeersexamen doen. Zowel in theorie als praktijk. Wij doen daarom een oproep aan alle gemeenten en basisscholen om het VVN Verkeersexamen mogelijk te maken.”
Het VVN theoretisch Verkeersexamen toetst of de leerlingen de verkeerskennis beheersen, voldoende inzicht hebben in verkeerssituaties en of ze zich bewust zijn van het belang van veilig verkeersgedrag. Maar de praktijk is minstens zo belangrijk. Tijdens het VVN praktisch Verkeersexamen wordt getoetst of de leerlingen de kennis kunnen toepassen en veilig gedrag vertonen in het echte verkeer. Het gaat dus verder dan alleen ‘verkeersregels kennen’. Alles is er op gericht dat kinderen zich veilig gedragen in het verkeer.
Hiermee leggen we in het basisonderwijs een belangrijke verkeersbasis bij kinderen. Dit is letterlijk van levensbelang voor de rest van hun leven. Dit is het moment om hen bewust te maken van hun eigen rol in het verkeer en van verkeersgedrag. Vanaf groep 7/8 gaan kinderen steeds vaker zelfstandig fietsen en ook langere afstanden. Belangrijk dus dat we hen al van jongs af aan helpen om ‘wegwijs’ te worden.