Nederland ziet daling van het aantal verkeersdoden, maar trendbreuk blijft echt nodig

De vandaag gepubliceerde gegevens van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) tonen aan dat Nederland in 2023 een daling heeft gezien in het aantal verkeersdoden ten opzichte van 2022. Desondanks blijven er ernstige zorgen bestaan over de verkeersveiligheid in ons land, vanwege de trend die de afgelopen 10 jaar een stijging laat zien. In totaal vielen er vorig jaar 684 verkeersdoden. Dit aantal vindt Veilig Verkeer Nederland onacceptabel. Elke verkeersdode vertegenwoordigt een tragedie, een verlies dat mogelijk voorkomen had kunnen worden. Elke verkeersdode is er één te veel! Het is dan ook van vitaal belang om voortdurend te streven naar minder doden en gewonden in het verkeer en een trendbreuk te realiseren.

Twee fietsers ter illustratie

Voornaamste bevindingen

De belangrijkste bevindingen uit het rapport van het CBS zijn als volgt:

Daling van verkeersdoden: Het aantal verkeersdoden in 2023 daalde met 61 slachtoffers ten opzichte van het voorgaande jaar, tot een totaal van 684. Hoewel deze daling een stap in de goede richting is, blijft er een dringende noodzaak om verdere dalingen te realiseren. We moeten daarbij de enorme stijging van het aantal verkeersdoden in 2022 niet vergeten.

Zorgwekkende trend onder fietsers: Voor het vierde opeenvolgende jaar vielen meer fietsers (270) dan inzittenden van personenauto's (194) ten prooi aan fatale verkeersongevallen. Deze trend onderstreept de noodzaak om de veiligheid van fietsers te verbeteren en om maatregelen te nemen die hun bescherming op de weg bevorderen. 

Preventie en bewustwording: Veilig Verkeer Nederland blijft zich inzetten voor preventieve maatregelen en bewustwordingscampagnes om verkeersongevallen te voorkomen. Het is van cruciaal belang dat alle weggebruikers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden en actief bijdragen aan een veilige verkeersomgeving.

Meeste dodelijke ongevallen weer in Brabant

In 2023 was Noord-Brabant opnieuw de provincie met het hoogste aantal verkeersdoden, namelijk 120. Hoewel dit 21 minder slachtoffers waren dan in 2022, blijft het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant zorgwekkend hoog. Daarentegen vielen de minste verkeersdoden in Flevoland (11) en Zeeland (19). Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies, met ruim 23 duizend kilometer aan wegen, gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland. Per kilometer weg werden echter de meeste doden geregistreerd in Haaglanden en Amsterdam Amstelland, waar respectievelijk 8 doden per duizend kilometer weg werden gemeld. In vergelijking daarmee hadden de regio's in het noordoosten van Nederland aanzienlijk lagere aantallen, met minder dan 4 doden per duizend kilometer weg. Zeeland had met 2,5 verkeersdoden per duizend kilometer weg het laagste aantal verkeersslachtoffers.

VVN roept op tot een gezamenlijke inspanning van overheid, weggebruikers en maatschappelijke organisaties om de verkeersveiligheid te verbeteren, een trendbreuk te realiseren en het aantal verkeersslachtoffers verder te verminderen. Door samen hieraan te werken en concrete acties te ondernemen, kunnen levens redden op onze wegen.

Verkeersveiligheidscoalitie: vergroot pakkans en investeer in fietsveiligheid

Met de Verkeersveiligheidscoalitie, waar VVN deel van uitmaakt, benadrukken we de noodzaak van versnelde structurele investeringen in verkeersveiligheid, ondanks de daling van het aantal verkeersdoden in 2023. Het is van essentieel belang om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen en verdere verbeteringen na te streven. Eerder dit jaar deden we een appèl aan de politiek om flink te investeren in verkeersveiligheid om de wegen veiliger te maken voor alle weggebruikers. De meeste winst voor de verkeersveiligheid is volgens de coalitie te behalen met de volgende vijf ingrepen:

  • Investeer in veilige fietsinfrastructuur. Dat is de beste manier om ongevallen te voorkomen.
  • Stimuleer het dragen van een fietshelm en verstrek meer informatie en advies over het gebruik ervan.
  • Bevorder een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom, wat onveilige situaties aanzienlijk kan verbeteren.
  • Innoveer op het gebied van handhaving: geef boa’s meer bevoegdheden om op te treden bij verkeersovertredingen en plaats meer Monocams om het gebruik van smartphones in het verkeer tegen te gaan.
  • Maak de investeringsimpuls van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) een structurele financiering.

Het is duidelijk dat er nog veel werk te doen is om onze wegen veiliger te maken en het aantal verkeersslachtoffers verder te verminderen. Samenwerking tussen alle belanghebbenden is essentieel om deze uitdaging aan te gaan en het doel van nul verkeersslachtoffers in 2050 te bereiken.

Het CBS publiceert in april jaarlijks de cijfers van het aantal verkeersdoden van het jaar ervoor, de SWOV publiceert aan het eind van het jaar de cijfers van het aantal ernstig gewonden verkeersslachtoffer.