Bijna ieder van ons wordt wel eens geflitst. En nogal vaak met maar een kleine overschrijding van de maximumsnelheid. In 2018 kregen 650.000 mensen in Nederland een boete voor 4 kilometer per uur te hard rijden binnen de bebouwde kom.
Nu zegt u: ik reed maar 4 kilometer te hard. Toch maakt die zeven kilometer uit, ja, zeven want als er 54 wordt gerekend was er 57 gemeten. Het risico op letsel aan een voetganger of fietser groeit veel sneller dan de snelheid.
Of je iemand met 30 of 37 aanrijdt, dat is pakweg het verschil tussen naar de huisarts en naar het ziekenhuis. En hoeveel scheelt dat per tien kilometer?
Bij 30 kilometer: 4 van de 100 aangereden personen sterft
Bij 40 kilometer: 5 tot 8 van de 100
Bij 50 kilometer: 10 tot 15 van de 100
Bij 60 kilometer: 25 van de 100
Bij 70 kilometer: 35 van de 100
Bij 80 kilometer: 60 van de 100
Elke tien kilometer erbij verdubbelt bijna de kans dat iemand doodgaat na de aanrijding. De grafiek uit de NRC van deze week geeft aan dat ouderen daarbij kwetsbaarder zijn dan jongeren. En daarbij komen er elk jaar ruim dertig keer zoveel mensen gewond in een ziekenhuis terecht dan dat er doodgaan.
Die snelheidsboetes zijn dus nodig.
Meer hierover kunt u lezen bij Thalia Verkade op decorrespondent.nl
Vragen en opmerkingen? mail vvn.nuenen@onsnet.nu. Deze stukjes vindt u op onze website https://nuenen-ca-vvn.veiligverkeernuenen.nl