Uber-chauffeurs krijgen verkeerstraining

Publicatiedatum:

Vier doden in zes weken tijd waarbij een Uber-chauffeur betrokken was. Een ongeval in Amsterdam waarbij een 9-jarig meisje ernstig gewond raakte en de chauffeur gewoon doorreed. En dat terwijl hij een paar minuten eerder ook al was doorgereden na een ongeval.

Uber-chauffeurs krijgen verkeerstraining

Veilig Verkeer Nederland ondersteunt Uber bij maatregelen voor de verkeersveiligheid

De cijfers waren aanleiding voor Veilig Verkeer Nederland om in gesprek te gaan met taxidienst Uber. In een positief en open gesprek zijn acties besproken om de verkeersveiligheid te waarborgen. En met succes; Uber heeft inmiddels een aantal maatregelen in gang gezet om de verkeersveiligheid te verbeteren, waaronder een verplichte VVN-training op sociaal weggedrag voor alle chauffeurs onder de 25 jaar.

Wat is Uber?

Voor wie taxidienst Uber nog niet kent: zoek je een taxichauffeur, dan kun je je via een mobiele app eenvoudig aanmelden. Je wordt meteen gematcht met een chauffeur bij je in de buurt, die je zo snel mogelijk komt ophalen en naar je gewenste bestemming brengt. Omdat de chauffeur dus al in de buurt is, heb je snel en gemakkelijk een rit. Betalen gaat eenvoudig via de app, dus contant geld is niet nodig.

Opgejaagde chauffeurs

Dat klinkt allemaal positief en de dienst is dan ook heel populair. Sinds 2012 is Uber actief in Nederland en vanuit Amsterdam doorgegroeid naar andere steden. Wereldwijd is Uber te vinden in 67 landen. De keerzijde wordt duidelijk als we het bekijken vanuit het oogpunt van de chauffeur. Hoe meer je rijdt, hoe meer je kunt verdienen. Het risico om opgejaagd te worden ligt op de loer. Dat vertaalt zich in hard en onverantwoord rijgedrag. Bovendien gaat het vaak om jonge onervaren chauffeurs.

Natuurlijk gaan wij niet over wetten – daar is de politiek voor – maar vanwege de verkeersveiligheid kunnen wij niet langer zwijgen. Er moet wat gebeuren. Uber erkent de verantwoordelijkheid bij de recente ernstige verkeersongevallen, blijkt uit onze gesprekken. Op de Uber-website is te lezen dat de dienst zich inzet voor de veiligheid van de mensen op de weg. Hoe gaan ze dat waarmaken?

Maatregelen Uber-chauffeurs

Uber heeft inmiddels maatregelen genomen om te zorgen dat hun chauffeurs niet langer dan een bepaald aantal uren achter het stuur zitten. Ook is de minimumleeftijd om als Uber-chauffeur in dienst te treden verhoogd naar 21 jaar. En Veilig Verkeer Nederland is gestart met een nieuwe verkeerstraining voor Uber-chauffeurs. Deze training wordt door Uber verplicht voor alle chauffeurs onder de 25 jaar. In de training wordt gewerkt aan sociaal weggedrag en aan het versterken van de risico inschatting van de chauffeurs. Uber geeft aan dat zo’n 550 chauffeurs de verplichte training moeten doen. Chauffeurs die moeten deelnemen maar dat niet tijdig doen, worden gedeactiveerd.

Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland is optimistisch over de impact van de training die Veilig Verkeer Nederland heeft opgesteld: “We zijn ervan overtuigd dat dit positief gaat bijdragen aan de verkeersveiligheid in de stad. Risico’s juist inschatten is een essentieel onderdeel van veilige deelname in het verkeer, vooral in een drukke stad zoals Amsterdam. Maar hier blijft het niet bij: met de Gemeente Amsterdam en landelijke overheid kijken we naar verdere maatregelen om veiligheid van onze app en taxi-industrie verder te verbeteren.”

VVN-directeur Alphons Knuppel is positief over de stappen die Uber op zo’n korte termijn zet ter verbetering van de verkeersveiligheid: "Met het starten van de verkeerstraining zet Uber een goede volgende stap in de juiste richting. In de verkeerstraining die Veilig Verkeer Nederland gaat bieden aan chauffeurs die via Uber rijden, gaat het eerder om het herkennen van de risico's en daarop anticiperen dan om pure rijvaardigheid. Onze ervaring met soortgelijke programma's leert dat deze training een wezenlijk positief effect zal hebben op de verkeersveiligheid."