Onder de loep: Verkeersfeitjes 90 jaar VVN

Veilig Verkeer Nederland weet wat er leeft op straat. Door onderzoek verkrijgen we inzicht in belangrijke ontwikkelingen en trends die in de maatschappij spelen. Die kennis is soms schokkend of opmerkelijk, maar altijd waardevol en inspirerend in ons streven naar een verkeersveilige samenleving. In deze rubriek een greep uit de feiten en cijfers van verkeersveiligheid door de jaren heen.

onder de loep

Verkeersveiligheid door de jaren heen: wat valt op?

  • In de jaren ‘50 en ‘60 steeg het aantal verkeersdoden tot ruim 3.000 in 1972. Vanaf dat jaar daalt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers geleidelijk.
  • Tussen 1950 en 1980 waren jonge kinderen nogregelmatig slachtoffer van een verkeersongeval. De laatste tien jaar overlijden er nog maar heel weinig kinderen van nul tot 14 jaar als gevolg van een verkeersongeluk.
  • In 2021 kwamen 582 mensen om bij een verkeersongeval.
  • De meeste dodelijke en ernstig gewonde verkeers- slachtoffers vallen op dit moment onder fietsers.
Feitje verkeerslachtoffers
Aantal verkeersdoden en ernstige gewonden door verkeersongelukken in Nederland
  • Nederlanders voelen zich over het algemeen veilig in het verkeer. Het veiligheidsgevoel is licht gestegen ten opzichte van 2016. Fietsers zonder licht geven het meest onveilige gevoel.
  • De meeste Nederlanders (76%) voelen zich veilig in het verkeer in hun buurt. De belangrijkste oorzaak van een gevoel van onveiligheid is dat auto’s te hard rijden.
  • De meeste slachtoffers vallen nu onder de oudere leeftijdsgroep. Meer dan de helft van de verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden is 50 jaar of ouder.
  • De verwachting is dat het aantal verkeersdoden zal stabiliseren rond de 500 per jaar tot 2040.

Ouderen

  • Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van verkeersintensiteit, mobiliteit en technologie, en de toename van de lichamelijke kwetsbaarheid vormen 50-plussers een belangrijke doelgroep voor Veilig Verkeer Nederland.
  • Momenteel komen 50-plussers in de ongevallencijfers naar voren als meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Ze vormen bovendien een sterk groeiende doelgroep.
Ouderen op elektrische fiets
Ouderen 80 procent van ongevallen

Fietspaden in Nederland

  • In Noord-Brabant en Gelderland liggen de meeste kilometers fietspad.
  • Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben de meeste fietspaden (gecorrigeerd voor oppervlakte).
  • De drie drukste fietspaden van Nederland liggen in het centrum van Utrecht.
  • Het eerste echte fietspad van Nederland werd geopend in 1885 op de Maliebaan in Utrecht.
Fietsfeit

Kilometers snelweg in Nederland

Op 15 april 1937 werd de eerste Nederlandse snelweg in gebruik genomen: de rijksweg 12 (nu A12) van Voorburg naar Zoetermeer. Deze snelweg was de eerste snelweg in de wereld met een vluchtstrook.

Feitje snelweg en wegen
Feitje veilig gevoel in verkeer

Dit is een artikel uit de 90 jaar jubileum editie van het Veilig Verkeer Nederland Magazine.