Tijdens de lockdown werkten veel mensen thuis en dat zagen we terug op de weg. Helaas zijn de wegen inmiddels weer volgestroomd en zitten we qua files weer op ons oude niveau. Vooral op dinsdag en donderdag is het druk op de weg. Wat we van de coronatijd hebben geleerd is dat hybride werken en buiten de spits reizen meer impact hebben dan spitsstroken en doseringslichten. Minder wielen op de weg, mijden, spreiden en duurzaam reizen, dat is de oplossing. Laten we ons de vraag stellen; moet ik reizen? Zo ja, hoe reis ik dan en wanneer?
Veilige en gezonde straten
In de gemeente Rotterdam wordt druk gewerkt aan de 30 km norm binnen de bebouwde kom. Op deze wegen mag je dus alleen 50 km per uur rijden als bebording dat aangeeft. Ook Amsterdam, Utrecht en Den Haag zijn actief bezig met dit onderwerp. Waar 30 km de standaardsnelheid is, zijn de wegen niet alleen veiliger, maar de lagere snelheid zorgt ook voor minder geluidshinder en schonere lucht. Ondanks de discussie die er is tussen weginrichting versus snelheid, gaven Rotterdammers aan zich omwille van de veiligheid en spelende kinderen, wel aan de toegestane snelheid te willen houden. Voor wie zich niet aan de snelheid houdt, mag volgens de groep strengere handhaving gelden.
Binnen de bebouwde kom
Rotterdam laat ook zien dat er binnen de bebouwde kom, buiten handhaving, drempels en wegversmallingen, positievere manieren zijn waardoor weggebruikers zich aan de snelheid houden. Denk aan bedankborden in plaats van borden waarop te lezen valt dat de bestuurder te hard rijdt. Ook is te horen dat mensen ervoor kiezen langzamer te rijden op een weg binnen de bebouwde kom met klinkers, geen kantlijnmarkering, rode fietsstrookmarkeringen, bochten en drempels. Wegen met asfalt lokken hogere snelheden uit. Interessant is ook dat een vrijliggend fietspad naast de weg leidt tot een aanzienlijke verhoging van de snelheid.
Buiten de bebouwde kom
Voor niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom is het van belang om juist geen weg-elementen aan te brengen. Deze kunnen worden geassocieerd met een autosnelweg. Denk aan een vangrail of bewegwijzering boven de weg. Het onderzoek gaf aan dat weggebruikers voor lagere snelheden kozen in stadse omgevingen waar gebouwen te zien zijn en bomen langs de weg staan.
Gestrest in het verkeer: trendanalyse van TeamAlert
Uit onderzoek (Unicef, 2020; Windesheim, 2018) is gebleken dat jongeren steeds meer stress en prestatiedruk ervaren. En stress en emotionele problemen kunnen leiden tot risicogedrag in het verkeer, middelengebruik en slecht slapen. In de trendanalyse van TeamAlert ‘Jongeren van nu’ worden tweejaarlijks acht thema’s onderzocht die relevant zijn in het leven van jongeren. De prestatiemaatschappij vormt een van de thema’s van dit grootschalige onderzoek. In 2021 werd het eerste onderzoek op dit thema uitgevoerd, begin 2023 volgde het tweede. Conclusie: jongeren ervaren ten opzichte van 2021 meer druk om een succesvol leven te leiden. En meer dan een kwart van de jongeren geeft in 2023 aan zich wel eens gestrest te voelen terwijl ze zich in het verkeer begeven.
‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’
Het thema van deze dag ’In beweging na de lockdown’ sluit goed aan bij de ambities van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaan om de fiets en fietsgebruik te stimuleren. Fietsen kan immers een structurele bijdrage leveren aan het oplossen van de opgave op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid en gezondheid. Door gebruik te maken van korte filmpjes met storytelling, mood visuals en persona’s lijkt dit een geslaagde campagne te worden. De campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ motiveert Nederlanders om voor korte afstanden de auto te laten staan en de fiets te pakken.