Verkeersopvoeding: hoe leer jij je kind over verkeer?

Op school krijgen kinderen les in verkeer, maar juist de dagelijkse ervaringen maken ze klaar voor het 'echte werk'. Wat kun je als ouder aan verkeersopvoeding doen? Waar moet je op letten? En wanneer kun je jouw kind loslaten in het verkeer? Sandra van Baars, landelijk projectleider Ouderparticipatie voor Veilig Verkeer Nederland, legt het uit.

Vader en zoon en dochter oefenen met fietsen

Verkeersgedrag en de ontwikkelingsfasen van kinderen

Vanuit haar rol binnen Veilig Verkeer Nederland ondersteunt Sandra ouders bij de verkeersopvoeding. Bijvoorbeeld door handvatten te geven. 'We hebben een aantal filmpjes gemaakt in samenwerking met een onderzoeker hersenontwikkeling en gedrag. Per leeftijdscategorie geven we eenvoudige tips hoe jij als ouder je kind kunt helpen in het verkeer.' Veilig Verkeer Nederland maakte ook een factsheet over de kwetsbaarheid van kinderen in het verkeer en wat een kind op welke leeftijd aankan als verkeersdeelnemer.

Want elke ontwikkelingsfase brengt andere uitdagingen en mogelijkheden met zich mee. Zo kunnen kinderen tot vier jaar moeilijk stoppen als ze eenmaal rennen. Tot een jaar of negen zien ze gevaren niet aankomen. En tot elf jaar rennen kinderen nog steeds wel eens spontaan de straat op! 

Verkeersopvoeding gaat makkelijker wanneer je als volwassene weet waar kinderen, lichamelijk en geestelijk, toe in staat zijn. ‘Daarom is de tip uit het filmpje voor kinderen van nul tot vier jaar: ga eens op je hurken zitten en kijk door een leeg wc-rolletje. Dan zie je wat jouw kind ziet!’. 

Met de fiets of benenwagen

Kinderen hebben dagelijks te maken met het verkeer. Ze krijgen hier al les over bij voor- en vroegschoolse educatie en op de basisschool. Maar kinderen leren vooral door te doen. ‘Je krijgt meer verkeerservaring door zelf actief deel te nemen aan het verkeer. Hoe vaker, hoe beter.’ Daar ligt voor ouders een mooie kans om hun kind verkeersbewust te maken. Loop of fiets bijvoorbeeld naar school! Dan oefent je kind dagelijks met nieuwe verkeerssituaties. Vanaf de achterbank in de auto leert een kind veel minder over het verkeer.

Soms gaan ouders juist met de auto omdat de verkeerssituatie bij school zo onveilig voelt. Toch raadt Sandra dat niet aan. ‘Door met de auto te komen zorg je dat het drukker en onoverzichtelijker wordt rond de school. Omdat kinderen niet over een auto heen kunnen kijken; omdat auto’s, fietsers en voetgangers door elkaar bewegen. Met de auto komen heeft dus niet alleen effect op de verkeerservaring van je eigen kind, maar ook op de verkeersbeleving en veiligheid van anderen.’

Voorbeeldfunctie

Samen met je kind lopen of fietsen naar school heeft nog een voordeel. Onderzoek laat namelijk zien dat de meerwaarde voor ouders vooral zit in de momenten van samenzijn. Écht samenzijn, want: ‘in de auto ben je minder met elkaar bezig, dan zit je vaak in je eigen bubbel. Samen lopen of fietsen voelt voor ouders meer als quality time met hun kind. Ze vinden het gewoon heel gezellig!’

Verkeersopvoeding vormt zo een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven. Kinderen leren volop van de verschillende verkeerssituaties – elke dag is immers net weer even anders – en het imiteren van de reacties van anderen op het verkeer. Onderschat daarom niet hoe groot je voorbeeldfunctie als ouder is, zegt Sandra. ‘Als je met je kind een keer door rood loopt omdat er geen verkeer aan komt, dan geef je een signaal af naar je kind dat het oké is om door rood te lopen. Ten eerste is het dat natuurlijk niet, maar je kind kan zelf ook nog niet de afweging maken wanneer het wel of niet veilig is om over te steken. Daarom kun je beter elke keer het goede voorbeeld geven; dat is duidelijk voor een kind.’

Het is een lastig spanningsveld: je wil je kind zoveel mogelijk beschermen, maar ook de ruimte geven. Het is vooral belangrijk dat je goed oefent en kijkt naar wat je kind doet in het verkeer. Dat geeft vertrouwen dat je kind zich kan redden. 

Sandra van Baars - Projectleider Ouderparticipatie Veilig Verkeer Nederland

Je kind 'loslaten' in het verkeer

Stel: je kind doet dagelijks verkeerservaringen op, oefent met fietsen en snapt de verkeersregels. Toch weet je als ouder niet zo goed wanneer het veilig is om je kind ‘los te laten’ in het verkeer. Herkenbaar? Veel ouders worstelen hiermee. Het moment dat je kind voor het eerst zelf naar school fietst. Het moment dat hij alléén naar school fietst, of naar sportles. En het ultieme loslaatmoment voor ouders: je kind alleen in het donker laten fietsen. Brrr!

‘Dit is een lastig spanningsveld: je wil je kind zoveel mogelijk beschermen, maar ook de ruimte geven. Het is vooral belangrijk dat je goed oefent en kijkt naar wat je kind doet in het verkeer. Dat geeft vertrouwen dat je kind zich kan redden.’ Het advies van Sandra is om het fietsen ook op latere leeftijd nog af en toe samen te doen. ‘Door je kind voor je te laten fietsen zie je heel goed hoe het gaat. Bijvoorbeeld wanneer kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan; fiets de nieuwe route dan samen.’

Spelenderwijs leren over verkeer

Verkeersopvoeding klinkt als een grote taak. Belangrijk is het zeker, maar groot? Niet als je het onderdeel maakt van jullie dagelijkse ritme. ‘Lopen en fietsen naar school is de beste tip die we kunnen geven. Dan oefent je kind heel veel, ervaar je samen het verkeer, zie je wat je kind kan. En het is leuk om samen te doen!’

Maar er zijn nog veel meer leuke en laagdrempelige manieren om te oefenen. ‘Voorleesboeken, een quiz om samen te spelen, een app over de dode hoek om samen te doen: ze kosten weinig tijd en zijn makkelijk in te plannen in het dagelijks leven’. Zo is verkeersopvoeding vooral iets om plezier aan te beleven. Voor ouders en voor kinderen!

Wil je weten wat jij als ouder kunt doen om met je kind te oefenen in het verkeer? Lees hoe andere ouders omgaan met het thema verkeer in de opvoeding. Of bekijk tips over ontwikkelingsfasen en handige materialen om je kind over verkeer te leren