Verkeersveiligheid door de jaren heen

Zoals het verkeer continu in beweging is, is Veilig Verkeer Nederland dat ook. In deze fotoreportage duiken we terug in het verleden en komen we weer aan bij het heden. Autosnelwegen en fietspaden van toen versus nu, verkeersveiligheid in buurten en rondom scholen: waar het doel hetzelfde is gebleven, verandert het plaatje met de tijd.

Uit de oude doos

Hierboven nemen we een sprong terug in de tijd. Het is 1964, steeds meer mensen hebben een eigen auto. Zeker in tijden van vakantie leidde dat tot drukte op de Nederlandse wegen, zoals hier richting Gooi en Veluwe.

Alle afeeldingen op deze pagina komen uit het VVN 90 jaar jubileum magazine

Sneeuw op de weg
We spoelen terug naar winterse tijden in 1958, waar het verkeer op de snelweg Amsterdam-Utrecht vaststaat.
A12 in 1963
Terug naar de A12 in 1963! Deze foto is gemaakt bij Oudenrijn, gemeente Utrecht. Opvallend zijn de brommerrijders zonder helm en de hoge bewegwijzering.
opening van een nieuwe snelweg in Amersfoort, in 1962 door minister Korthals.
Feestelijke opening van een nieuwe snelweg, een rondweg langs Amersfoort, in 1962 door minister Korthals.
langste spoorbrug van Nederland
Inmiddels zijn snelwegen complexer geworden. Hier een super modern ontwerp: de spoorbrug over de A1 bij Muiderberg. De Zandhazenbrug overspant de snelweg in één keer en is de langste spoorbrug van Nederland.
Verkeersbrigadier in 1960 helpt schoolkinderen veilig oversteken op het Paul Krugerplein in Den Haag.
‘Klaar? Over!’ Een zin die door deze verkeersbrigadier in 1960 vast vaak is uitgesproken. Schoolkinderen konden hier veilig oversteken op het Paul Krugerplein in Den Haag.
Klaarover in 1964
Een schoolomgeving in Mariaheide in 1964. Een klaar-over begeleidt een groep basisschoolkinderen veilig naar de overkant.
Klaarover in het huidige straatbeeld
Ook in het huidige straatbeeld dragen verkeersbrigadiers en oversteekcoaches nog steeds bij aan een extra stukje veiligheid rondom scholen.
Twee mannen op een fiets in 1978
Wat een mooi plaatje van twee heren op de fiets in 1978. Ze doen mee aan de Drentse Fiets4Daagse. Een evenement dat nog altijd jaarlijks plaatsvindt.
Elektrische fietsen nu
Fietsen toen... en nu! De ontwikkeling van de fiets heeft allesbehalve stilgestaan. Steeds meer mensen kiezen voor een e-bike.
Ook in 1964 kwamen buurten al in actie voor meer verkeersveiligheid in de straat. Zoals hier in Mariaheide, waarbij automobilisten worden verzocht langzamer te rijden.
Ook in 1964 kwamen buurten al in actie voor meer verkeersveiligheid in de straat. Zoals hier in Mariaheide, waarbij automobilisten worden verzocht langzamer te rijden.
Nog een populaire VVN Buurtactie: de VVN Stickeractie! Met de 30km/uur-stickers op kliko’s komt minimaal één keer per week de maximale snelheid extra onder de aandacht.
Nog een populaire VVN Buurtactie: de VVN Stickeractie! Met de 30km/uur-stickers op kliko’s komt minimaal één keer per week de maximale snelheid extra onder de aandacht.
Pierre Pencil©-meubilair
Het opvallende Pierre Pencil©-meubilair maakt weggebruikers erop attent dat ze een schoolomgeving naderen en draagt bij aan meer veiligheid op straat.
Verkeersboodschap uit 1925
Verkeersboodschap uit 1925 waarbij de eerste foto het goede voorbeeld geeft, namelijk op het fietspad blijven. Op de andere drie een waarschuwing voor gevaarlijk gedrag.
De zwevende fietsrotonde De Hovenring in eindhoven
Moderne infrastructuur in Eindhoven: de zwevende fietsrotonde De Hovenring met vier bruggen. Bedoeld om fietsers op een veilige manier over een kruispunt te laten gaan.

Dit artikel is onderdeel van de 90 jaar jubileum editie van het Veilig Verkeer Nederland magazine.