Verkeersveiligheid onder druk: aantal ernstig gewonden blijft hoog

Publicatiedatum:

Volgens cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) raakten vorig jaar 7400 mensen ernstig gewond in het verkeer, 900 minder dan in 2022. Dit lijkt een daling, maar 2022 was een uitzonderlijk slecht jaar.  De cijfers blijven echter zorgwekkend hoog en over een langere periode is er nog steeds sprake van een stijgende trend. 

Fietsers

Langetermijntrend baart zorgen

De coronajaren 2020 en 2021 kenden een lager aantal verkeersslachtoffers, waarschijnlijk door de beperkingen in mobiliteit tijdens de pandemie. Maar wanneer 2023 wordt vergeleken met de jaren vóór de pandemie, blijkt dat zowel het aantal verkeersdoden als ernstig gewonden toeneemt.  

Oudere fietsers meest kwetsbaar

Een opvallende groep in de statistieken zijn oudere fietsers. Maar liefst 70 procent van de ernstig gewonden en 39 procent van de verkeersdoden, waren fietsers. De cijfers tonen aan dat vooral senioren kwetsbaar zijn: 55 procent van de verkeersdoden en 58 procent van de gewonden in 2023 waren boven de 60 jaar. Onder ouderen stijgt het aantal verkeersdoden jaarlijks met ongeveer 3 procent, terwijl dit voor oudere fietsers zelfs 5 procent is. De vergrijzing van de Nederlandse bevolking speelt een belangrijke rol in deze trend, aldus SWOV.  

Oproep tot actie

Veilig Verkeer Nederland (VVN) onderschrijft de oproep van de Verkeersveiligheidscoalitie om actie te ondernemen en structureel te investeren in verkeersveiligheid. De zorgwekkende cijfers van het SWOV onderstrepen de urgentie van de situatie. Het is onacceptabel dat vorig jaar gemiddeld bijna twee verkeersdoden en meer dan 20 ernstig verkeersgewonden per dag onze realiteit vormen. VVN werkt samen met andere partijen in de Verkeersveiligheidscoalitie aan het terugdringen van dit leed.    

Blijvende samenwerking en actie van de politiek 

Als lid van de Verkeersveiligheidscoalitie juicht VVN de voorgestelde maatregelen toe, zoals investering in veilige fietsinfrastructuur, meer handhaving en verder onderzoek naar effectieve oplossingen. Deze maatregelen zijn essentieel om de ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2050 dichterbij te brengen. ‘We roepen het kabinet op om deze maatregelen snel en structureel te implementeren en meer te investeren in verkeersveiligheid. Het is tijd om verkeersveiligheid hogerop de politieke agenda te plaatsen’, aldus Hulshof.  

Samen werken aan een veiliger verkeer 

VVN blijft zich inzetten voor een verkeersveilige samenleving, waarin iedereen zich bewust is van zijn of haar eigen rol. Hulshof: ‘Samen met overheden, bedrijven, scholen en andere partners blijven wij werken aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Elk slachtoffer is er één te veel. Alleen door gezamenlijke inspanningen kunnen we zorgen voor een veiliger verkeer voor iedereen’