Felicitatie
Om de verkeersveiligheid in Nederland optimaal te waarborgen, is het essentieel dat alle Regionale Organen Verkeersveiligheid (ROV’s) meedoen. Zo ook de provincie Fryslân. Hoe brengen zij het SPV in de praktijk? Evert-Jan gaat erover in gesprek met Avine Fokkens-Kelder, gedeputeerde én voorzitter van het ROF. Aangezien het ROF dit jaar 40 jaar bestaat, heeft Evert-Jan een aardigheidje meegenomen: een fraaie VVN-bureauklok en het boek ‘Fiep in het verkeer’. Avine neemt de cadeautjes hartelijk in ontvangst en is voornemens om het boekje voor te lezen op een basisschool.
Update
Evert-Jan trapt kort af met de actuele kernactiviteiten voor het SPV vanuit Veilig Verkeer Nederland: ‘We zien dat data uit het VVN Participatiepunt een belangrijke bron zijn voor het risicogestuurd werken. Hoewel de meldingen over verkeersonveilige situaties subjectief zijn, geven ze een goed beeld van wat er landelijk ‘leeft’ onder inwoners. We delen deze kennis ook proactief met gemeenten.’ Daarnaast sluit ook de VVN Veilige Schoolomgeving mooi aan bij het SPV: ‘Met dit project gaan we actief met de schoolomgeving aan de slag om deze verkeersveiliger te maken. De combinatie van educatie, gedrag en infrastructuur is hiervoor kenmerkend.’
Na de update van Evert-Jan is het tijd om de gesprekskaarten erbij te pakken. Evert-Jan trapt af met de eerste vraag voor Avine...
Wat is volgens jullie de belangrijkste ‘to do’ in het streven naar nul verkeersslachtoffers?
‘In Fryslân kijken we enerzijds naar het aantal geregistreerde verkeersongevallen. Deze cijfers hebben we dankzij de politie goed in beeld. We vullen dit aan met de registraties van de ambulances en de afdelingen Spoedeisende Hulp van de vier Friese ziekenhuizen. Daarbij hopen we vooral boven tafel te krijgen wat de precieze oorzaak van een ongeluk was. Die data zijn waardevol om verkeersbeleid te maken. We kijken namelijk ook naar de risicobenadering: waar kunnen we ingrijpen om ongelukken te voorkomen? Niemand wil dat er slachtoffers vallen, maar het is moeilijk om dit 100 procent te beïnvloeden. We kunnen nog zoveel aan educatie doen en wegen hartstikke veilig maken, maar als mensen toch appen of met een borrel op achter het stuur kruipen, dan gaat het niet lukken.’
Hoe groot was jullie rol bij het ontwikkelen van het SPV?
‘In de ontwikkelingsfase namen we deel aan de bijeenkomsten van de SPV-werkgroepen. Hier brachten we als landelijke provincie onze ervaringen in, zoals aandacht voor de combinatie van landbouw- en fietsverkeer. Daarnaast hebben we onze goede samenwerking met de regio onder de aandacht gebracht. Het SPV mag dan van de gezamenlijke overheden zijn, we trekken graag samen op met de Verkeersveiligheidscoalitie. Veilig Verkeer Nederland, ANWB en het Verbond van Verzekeraars zijn hierin belangrijke partijen.’