Volop aandacht voor afleiding én oudere fietsers in Fryslân

Publicatiedatum:

Nul verkeersslachtoffers: dat is de ambitie van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). Evert-Jan Hulshof, directeur Veilig Verkeer Nederland, gaat in gesprek met partners die betrokken zijn bij het SPV. Dit keer schuift hij aan bij het Regionaal Orgaan voor de verkeersveiligheid in Fryslân (ROF) in Leeuwarden.

In gesprek met SPV Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân ROF Veilig verkeer nederland

Felicitatie

Om de verkeersveiligheid in Nederland optimaal te waarborgen, is het essentieel dat alle Regionale Organen Verkeersveiligheid (ROV’s) meedoen. Zo ook de provincie Fryslân. Hoe brengen zij het SPV in de praktijk? Evert-Jan gaat erover in gesprek met Avine Fokkens-Kelder, gedeputeerde én voorzitter van het ROF. Aangezien het ROF dit jaar 40 jaar bestaat, heeft Evert-Jan een aardigheidje meegenomen: een fraaie VVN-bureauklok en het boek ‘Fiep in het verkeer’. Avine neemt de cadeautjes hartelijk in ontvangst en is voornemens om het boekje voor te lezen op een basisschool.

Update

Evert-Jan trapt kort af met de actuele kernactiviteiten voor het SPV vanuit Veilig Verkeer Nederland: ‘We zien dat data uit het VVN Participatiepunt een belangrijke bron zijn voor het risicogestuurd werken. Hoewel de meldingen over verkeersonveilige situaties subjectief zijn, geven ze een goed beeld van wat er landelijk ‘leeft’ onder inwoners. We delen deze kennis ook proactief met gemeenten.’ Daarnaast sluit ook de VVN Veilige Schoolomgeving mooi aan bij het SPV: ‘Met dit project gaan we actief met de schoolomgeving aan de slag om deze verkeersveiliger te maken. De combinatie van educatie, gedrag en infrastructuur is hiervoor kenmerkend.’

Na de update van Evert-Jan is het tijd om de gesprekskaarten erbij te pakken. Evert-Jan trapt af met de eerste vraag voor Avine...

Wat is volgens jullie de belangrijkste ‘to do’ in het streven naar nul verkeersslachtoffers?

‘In Fryslân kijken we enerzijds naar het aantal geregistreerde verkeersongevallen. Deze cijfers hebben we dankzij de politie goed in beeld. We vullen dit aan met de registraties van de ambulances en de afdelingen Spoedeisende Hulp van de vier Friese ziekenhuizen. Daarbij hopen we vooral boven tafel te krijgen wat de precieze oorzaak van een ongeluk was. Die data zijn waardevol om verkeersbeleid te maken. We kijken namelijk ook naar de risicobenadering: waar kunnen we ingrijpen om ongelukken te voorkomen? Niemand wil dat er slachtoffers vallen, maar het is moeilijk om dit 100 procent te beïnvloeden. We kunnen nog zoveel aan educatie doen en wegen hartstikke veilig maken, maar als mensen toch appen of met een borrel op achter het stuur kruipen, dan gaat het niet lukken.’

Hoe groot was jullie rol bij het ontwikkelen van het SPV?

‘In de ontwikkelingsfase namen we deel aan de bijeenkomsten van de SPV-werkgroepen. Hier brachten we als landelijke provincie onze ervaringen in, zoals aandacht voor de combinatie van landbouw- en fietsverkeer. Daarnaast hebben we onze goede samenwerking met de regio onder de aandacht gebracht. Het SPV mag dan van de gezamenlijke overheden zijn, we trekken graag samen op met de Verkeersveiligheidscoalitie. Veilig Verkeer Nederland, ANWB en het Verbond van Verzekeraars zijn hierin belangrijke partijen.’

In gesprek met Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân ROF Veilig verkeer nederland SPV
Avine Fokkens-Kelder van het Regionaal Orgaan voor de verkeersveiligheid in Fryslân (ROF) in Leeuwarden.

Het SPV kent een risicogestuurde aanpak. Wat zijn voor jullie op dit moment de grootste risico’s in het verkeer?

‘Als we kijken naar de ernstige verkeersongevallen in onze provincie, dan is afleiding in het verkeer - naast het gebruik van alcohol en drugs - een belangrijk thema waaraan we veel aandacht besteden. Zo heeft het VVN-district Fryslân de gastles ‘Op de fiets? Even niets...’ ontwikkeld, dat nu landelijk aangeboden wordt op basisscholen. Daarnaast zien we een grote opgave in de verkeersveiligheid van oudere fietsers. Wij zijn dan ook één van de eerste kwartiermakers van het programma Doortrappen, gericht op fietsende ouderen. Hiervoor reikte minister Van Nieuwenhuizen De Gouden Trapper uit aan de oudste fietser van Nederland: een 97-jarige Fries. Daar zijn we natuurlijk ‘grutsk’ (trots) op!’

Het SPV bestaat uit een landelijk actieplan. Hoe maken jullie de vertaalslag?

Naast het nationaal actieplan hebben we een regionaal uitvoeringsprogramma in de maak. Bij die vertaling naar een eigen, Fries actieplan haken we uiteraard aan bij de negen thema’s die ook landelijk gelden. Dat doen we samen met al onze 18 gemeenten, het Openbaar Ministerie en de politie. Daarnaast betrekken we heel veel maatschappelijke organisaties die actief zijn op het gebied van verkeersveiligheid, zoals de fietsers- en wandelbond. Dit zijn ook de partners die in ons ROF zitten. We bestaan dit jaar 40 jaar en onze krachtenbundeling is nog steeds hard nodig.’

Schat aan informatie

Tot slot heeft Avine nog een vraag voor Evert-Jan in petto: Wat zou Veilig Verkeer Nederland graag in Fryslân willen realiseren, samen met het ROF en de provincie? ‘Wat ik heel sterk van jullie vind, is dat niet alleen gekeken wordt naar infrastructuur maar ook naar gedragsbeïnvloeding. Die zienswijze delen we allebei, dus laten we daarin vooral de verbinding houden. Wat ik daarnaast heel belangrijk vind op weg naar de gezamenlijke ambitie, is datagestuurd werken. Uiteindelijk gaat het erom dat we op een verantwoorde manier gemeenschapsgeld inzetten. Op basis van data kun je dat goed doen. Wij beschikken over heel veel onderzoeken en praktijkkennis, maak daar vooral gebruik van. Ook met het oog op de landelijke verkiezingen: laten we er samen voor zorgen dat het thema verkeersveiligheid een prominente plek krijgt in de partijprogramma’s.’