Het onderzoek
Veilig Verkeer Nederland voerde een onderzoek uit onder 1000 automobilisten om inzicht te krijgen in hun opvattingen, gedrag en eventuele weerstanden ten aanzien van de mogelijke aanpassing naar 130 km/uur. Dit gebeurde via een enquête onder 1000 respondenten in september 2024.
Belangrijkste bevindingen
- Meer dan de helft van de automobilisten vindt de limiet van 100 km/uur passend op de snelweg. Vooral mensen die minder vaak op de snelweg rijden zijn tevreden.
- Ondanks tevredenheid met 100 km/uur, kiest 45% voor 130 km/uur, voornamelijk frequente snelwegrijders.
- Wanneer mensen zelf mogen kiezen, kiest het grootste deel voor een snelheidslimiet van 120 km/uur. Dit wordt beïnvloed door de kennis van automobilisten over de impact van een hogere snelheid op de limieten.
Gedrag
- De meeste mensen houden zich doorgaans aan de limiet van 100 km/u op de snelweg
- Tijdswinst, verkeerssituaties en persoonlijke voorkeuren zijn redenen om toch harder te rijden. Ook onbewuste factoren zoals gewoontegedrag spelen een rol.
- Boetes vermijden blijft de belangrijkste reden voor mensen om zich wél aan de snelheidslimiet te houden.
Van 100 km/uur naar 130 km/uur
- Hoewel het merendeel van de automobilisten de huidige snelheidslimiet (100 km/uur) goed vindt, is toch 45% voor de invoering van 130 km/uur.
- De helft van de mensen beseft dat 130 km/u invloed heeft op de verkeersveiligheid, maar geven toch aan dit te gaan rijden wanneer 130 km/uur de norm wordt.
- Automobilisten geven aan dat zij zich eerder aan de snelheidslimiet zouden houden als deze 130 km/u wordt.
- Grotere kans op ongelukken, milieu-impact en scepsis over de tijdswinst zijn de vaakst genoemde redenen om tegen de verhoging van de snelheidslimiet naar 130 km/uur te zijn
- Daarentegen zijn voorstanders van een 130 km/uur norm sceptisch over de milieu-impact en de negatieve invloed op het brandstofverbruik die een snelheidslimiet van 130 km/uur heeft