Van 50 km/uur naar 30 km/uur in de bebouwde kom

Steeds meer gemeenten pleiten voor een aanpassing van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 km/uur naar 30 km/uur. Deze maatregel zou de verkeersveiligheid vergroten, geluidsoverlast verminderen en bijdragen aan een schonere leefomgeving. Toch roept deze verandering ook vragen en weerstand op, zoals zorgen over doorstroming en praktische haalbaarheid. Lees verder voor resultaten uit het onderzoek.

Bebouwde kom - Veilig  Verkeer Nederland

Onderzoek

Door middel van vragenlijstonderzoek onder een representatieve steekproef Nederlanders (18+) heeft Veilig Verkeer Nederland onderzoek gedaan naar de opvattingen, motieven en weerstanden van automobilisten en fietsers over deze mogelijke verandering van de maximumsnelheid. Ook hebben we het snelheidsgedrag van automobilisten in kaart gebracht.

Belangrijkste bevindingen

50 naar 30

  • Ongeveer evenveel weggebruikers zijn voor als tegen de invoering van een 30 km/uur norm
  • Vooral automobilisten zijn tegen een verandering van de snelheidslimiet naar 30 km/uur. Andere weggebruikers zijn vaker voor
  • De meerderheid van de weggebruikers vindt dat de bebouwde kom veiliger wordt met een 30 km/uur norm

Snelheidsgedrag binnen de bebouwde kom

  • Automobilisten die vaker autorijden hebben minder vaak het voornemen om zich aan de snelheid te houden en doen dat ook minder vaak
  • ‘Haast’, ‘niet doorhebben dat men te snel rijdt’, en een ‘niet passende snelheidslimiet’ zijn de belangrijkste redenen om te hard te rijden
  • ‘Mensen die plotseling oversteken’, ‘boetes voorkomen’ en ‘veiligheid’ zijn de voornaamste redenen voor automobilisten om zich wel aan de snelheid te houden
  • Automobilisten noemen ‘een beter passende infrastructuur’ en ‘meer waarschuwingen’ het vaakst als maatregelen die kunnen werken om zich beter aan de snelheid te houden