Leerkracht als fietsenmaker
We gaan eerst een kleine 70 jaar terug in de tijd, toen Liesbeth fietsend naar school ging. ‘In ons gezin was ik het enige meisje en kreeg ik een eigen grote fiets. Op de trappers werden houten blokken geschroefd, zodat ik er makkelijk bij kon.’ Ook nu komt het nog voor dat kinderen een niet-passende fiets hebben. Sterker nog: door het ontbreken van (veilige) fietsen, doen basisscholen soms niet mee aan het VVN praktisch Verkeersexamen. ‘Van de 22 scholen in onze regio, is er één school die om die reden niet meer meedoet aan het verkeersexamen. Er kwamen tijdens de fietscheck zóveel kapotte fietsen voorbij, dat de leerkracht zowat fietsenmaker was geworden.’
Weer en wind
Naast het gebrek aan veilige fietsen, is er nog een oorzaak waarom scholen soms afhaken: kinderen zijn steeds minder vaardig in het verkeer. ‘Dat hoorden we inderdaad ook van die ene school. Te veel leerlingen hebben niet goed leren fietsen. Dit komt omdat hun ouders het vaak zelf niet of niet goed kunnen. Of omdat er ouders zijn die minder vaak oefenen met hun kind. De school vond het daarom niet langer verantwoord om mee te doen aan het examen.’ En dat terwijl die voorbeeldfunctie van ouders juist zo belangrijk is. Hoe vaker kinderen fietsen, hoe beter, beaamt Liesbeth. ‘Je ziet nu zoveel kinderen met de auto naar school gebracht worden. Een gemiste kans, want door samen te fietsen raakt je kind vertrouwd met het verkeer. Mijn boodschap aan ouders is dan ook: geef je kinderen meer fietservaring!’
Wel fietsen, niet kijken
Van de scholen die wél deelnemen aan het verkeersexamen, doen er jaarlijks zo’n 750 kinderen mee, vertelt Liesbeth. Welke fouten er vaak gemaakt worden? ‘De meeste grote missers zijn niet kijken, en geen richting aangeven. Daarna geen voorrang. En voor de rest af en toe door rood rijden. In dat geval is het einde oefening. Kinderen vragen mij vooraf wel eens: Kan je dan zakken? Jazeker, het verkeer is geen spelletje. Het is een hele serieuze zaak. Volgend jaar gaan jullie allemaal naar de middelbare school en dan moet je wel weten hoe het moet. Gelukkig slagen ze bijna allemaal hoor.'
Waardevolle sleutel
Of het nu om het VVN praktisch Verkeersexamen gaat of de toekomstige fietsrit naar de middelbare school: veel blijven oefenen is de sleutel om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. ‘Ik zie dat kinderen vaak behoorlijk onzeker zijn, omdat ze niet oefenen. Dan komen ze bij het startpunt van het examen en vragen ze welke kant ze op moeten, en of er bordjes staan. Die onzekerheid kun je als ouder helpen wegnemen door vooraf de examenroute te fietsen.
Leerzaam én leuk! Ook heel handig ter voorbereiding is de Examenapp. Sta samen stil bij de punten die lastig zijn en geef je kind uitleg. Als ze zelfverzekerd het praktijkexamen ingaan, is dat zó waardevol. Ook voor de nieuwe schoolroute die ze daarna als middelbare scholier weer fietsen!’