Hoe ben je in aanraking gekomen met VVN?
In 2018 ben ik bij Veilig Verkeer Nederland begonnen als VVN-Gastdocent. Ik werkte toen (deels) in het onderwijs, maar zocht eigenlijk ook naar iets onderwijs-gerelateerd waarbij ik niet ‘fulltime’ voor de klas hoefde te staan. Iets waar ik in ieder geval ook met kinderen mocht werken. Al zoekende kwam de vacature van VVN voorbij en dit bleek een match voor mij: regelmatig voor de klas, met kinderen werken en nog impact kunnen maken ook!
Wat vind je zo leuk aan het lesgeven van 8 naar 1?
De goede afwisseling en interactie in deze 'van 8 naar 1' les maakt dat ik deze les erg leuk vind om te geven. Zo zit deze les vol met afwisselingen tussen zelf nadenken en meeschrijven, oefeningen doen, stukje herhaling, klassikale gesprekken en leerzame, maar ook grappige video’s. Ook de thematiek van ‘de verandering’ die in deze les centraal staat vind ik heel interessant. Vaak denken de leerlingen als ‘oudste van de school’ al heel veel te weten over veilig op weg gaan. Maar als je dan echt met ze in gesprek gaat, blijkt dat veel dingen toch weer een beetje zijn weggezakt. Deze les is voor hen als het ware een ‘opfriscursus’ voordat ze straks het grote ‘avontuur’ op de middelbare school aangaan.
Krijg je leuke reacties van de kinderen?
Ik merk dat leerlingen deze les erg leuk en interessant vinden. Er zit veel herkenning voor hen in deze les. Vooral de video waarin een ‘verkeers-game’ wordt nagebootst vinden de leerlingen erg leuk en herkenbaar. Dit staat dicht bij hun belevingswereld. Ook de video van Mindf*ck over groepsdruk roept altijd herkenbare en leuke reacties op. Ik merk dat kinderen altijd enthousiast meedoen en van begin tot eind geboeid zijn bij deze les.
Waarom vind jij deze lessen zo belangrijk?
De 'van 8 naar 1' les vind ik een bijzondere les, vanwege de doelgroep. Achtste-groepers zijn een speciale groep binnen de basisschool. Zij staan op de drempel van een grote verandering, namelijk de overstap naar de middelbare school. Maar ook hun persoonlijke verandering naar de puberteit speelt een grote rol. Dit is dus het juiste moment om met hen in gesprek te gaan over de veranderingen die dit met zich meebrengt in het verkeer. Ze gaan vaak verder fietsen, een andere route fietsen en gaan meestal met nieuwe klasgenoten en/of vrienden op weg. Hoe gedraag je je dan nog in het verkeer: juist stoer en wil je ‘meedoen met de groep’ of laat jij juist het goede voorbeeld zien. Juist dit thema over (positieve) groepsdruk vind ik erg belangrijk om met hen te bespreken.