Behind the scenes bij: De scholen zijn weer begonnen

Je hebt ze ongetwijfeld weleens gezien. De spandoeken met de tekst ‘De scholen zijn weer begonnen’. Deze spandoeken zijn onderdeel van een grote jaarlijkse, nationale campagne van Veilig Verkeer Nederland. Het doel? Automobilisten aan het einde van de zomervakantie helpen alert te zijn op scholieren die weer naar school toe gaan. In dit artikel lees je waarom de campagne zo ontzettend hard nodig is en wat de campagne mooi maakt.

Veilig Verkeer Nederland partner Interpolis

Vlak na de zomervakantie vinden er ieder jaar onder fietsende scholieren opvallend veel ongevallen plaats, waarbij vaak ook automobilisten betrokken zijn. Veilig Verkeer Nederland spreekt van een droevige trend die we alleen kunnen doorbreken wanneer we ons in het verkeer bewuster en socialer gaan gedragen. En wanneer we de handen op grote schaal, dus met elkaar, ineenslaan.

Interpolis steunt Veilig Verkeer Nederland

De campagne De scholen zijn weer begonnen is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland en laat zien hoe mooi Nederland kan zijn. Want wie inhoudelijk betrokken is weet dat duizenden vrijwilligers, talloze scholen, bedrijven en gemeenten door héél Nederland zich samen voor de campagne inzetten. En met één doel: kinderen na de zomervakantie de ruimte bieden om veilig naar school te kunnen gaan. Een mooi voorbeeld binnen de campagne van hoe het bedrijfsleven zich voor scholieren in het verkeer inzet, zijn de inspanningen van onze hoofdpartner Interpolis.

"Interpolis gelooft dat je grote problemen samen oplost. Daarom ondersteunen we Veilig Verkeer Nederland én natuurlijk ook de De scholen zijn weer begonnen-campagne."

Chantal Vergouw - Directievoorzitter Interpolis

Chantal Vergouw, directievoorzitter bij Interpolis: ‘Met onze mobiliteitsbeweging willen we het aantal verkeersongevallen verminderen. De emotionele schade die daardoor ontstaat is groot en dat moeten we niet accepteren. Afleiding, en dan met name door de mobiele telefoon, is een belangrijke veroorzaker van ongevallen. We roepen daarom alle kinderen op, die op de fiets naar school gaan, om tijdens het fietsen de mobiele telefoon met rust te laten. Ouders kunnen daarbij het goede voorbeeld geven. Het oefenen van een (nieuwe) fietsroute naar school, helpt ook om gefocust te zijn. Interpolis gelooft dat je grote problemen samen oplost. Daarom ondersteunen we Veilig Verkeer Nederland én natuurlijk ook de De scholen zijn weer begonnen-campagne’.

Veilig Verkeer Nederland partner Interpolis
De campagne De scholen zijn weer begonnen pronkt metershoog op het hoofdkantoor van Interpolis

Waar gaat het mis?

Het feit dat de campagne De scholen zijn weer begonnen hard nodig is, heeft vooral te maken met de manier waarop wij ons in het verkeer gedragen. Op het lijstje oorzaken voor ongevallen, staan te hard rijden, bellen en appen prompt bovenaan. Iets waar we als maatschappij niet trots op kunnen zijn en waarin verbetering heel goed mogelijk is en binnen handbereik ligt. Meedoen is makkelijk. Naast een te hoge snelheid en niet MONO-rijden door automobilisten, hebben scholieren ook een rol te vervullen. Bij hen speelt vooral groepsdruk, afleiding en het niet goed kennen van de route een rol. De verkeersboodschap is dus ook aan hen en hun ouders gericht. Het lopend of op de fiets naar school begeleiden van jonge kinderen door hun ouders moet de sociale norm zijn. Een manier waarop ouders bij de campagne betrokken worden lees je in dit artikel van LINDA.

We vroegen ook automobilist Joop hoe hij omgaat met fietsende scholieren in het verkeer. Lees zijn verhaal.