Flitspeiling

Hoe veilig voelen Nederlanders zich in het verkeer? Om hier meer inzicht in te krijgen voeren wij jaarlijks een Flitspeiling uit onder een representatieve groep Nederlanders. Dit jaar hebben wij ruim 6.900 respondenten van 18 jaar en ouder benaderd. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten uit het onderzoek van 2024.

Algemene bevindingen:

  • Perceptie van verkeersveiligheid: 76% van de Nederlanders voelt zich veilig in het verkeer, een percentage dat niet veranderd is ten opzichte van vorig jaar. Gedragingen zoals fietsen zonder licht en bumperkleven blijven belangrijke oorzaken van onveiligheid.
  • Gebruik van e-bikes: De populariteit van e-bikes blijft groeien en wordt nu regelmatig gebruikt door 35% van de respondenten. Het gebruik van traditionele fietsen is iets afgenomen.
  • Buurtveiligheid: Circa 71% voelt zich veilig in het buurtverkeer, maar 37% kiest soms een andere route om veiligheidsredenen.

Gedragstrends:

  • Smartphonegebruik: Er is een lichte stijging in het gebruik van smartphones tijdens het autorijden (vooral voor navigatie), met name onder jongere bestuurders. Het gebruik tijdens het fietsen blijft stabiel.
  • Naleving van regels: 63% geeft aan zich aan alle verkeersregels te houden, een daling ten opzichte van eerdere jaren. Ook de bereidheid om bij te dragen aan verkeersveiligheid (bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk) is licht afgenomen.

Verkeersveiligheid voor kinderen:

  • Ouderlijk bezorgdheid: Meer dan 25% van de ouders beschouwt het verkeer als onveilig voor kinderen. Veel ouders laten hun kinderen vanaf 8 tot 10 jaar zelfstandig lopen of fietsen naar school.
  • Schoolritten: Het gebruik van de auto voor schoolritten blijft gangbaar, hoewel lopen en fietsen ook veel voorkomen.

Fatbikes en regelgeving:

  • Populariteit van fatbikes: 90% van de respondenten kent fatbikes, maar slechts 2% bezit er een. Ze worden gezien als betaalbare alternatieven voor auto's of scooters.
  • Veiligheidszorgen: 80% vindt fatbikes enigszins gevaarlijk. Er is brede steun voor strengere regelgeving, zoals een minimumleeftijd en helmplicht.

Medicatie en verkeer:

  • Invloed van medicatie: Onder 50-plussers gebruikt 10% medicijnen die mogelijk de rijvaardigheid beïnvloeden, of is daar niet zeker van.

Veiligheidsverbeteringen:

  • Voorkeuren voor maatregelen: Verhoogde boetes, snelheidscontroles en meer verkeersdrempels worden als meest effectief gezien om de veiligheid in de buurt te verbeteren.