Ina Kaandorp: 'wij vinden de lessen van de Praktische Verkeersprojecten fijn en duidelijk

Ina Kaandorp
Alkmaar

Ina Kaandorp is onderbouw coördinator en leerkracht van een kleutergroep op basisschool 'Het Kompas' in Alkmaar. Zij werkt inmiddels 11 jaar op deze basisschool met veel plezier. Lees verder hoe zij vorm geeft aan het onderwerp verkeer op school met onder andere de Praktische Verkeersprojecten van Veilig Verkeer Nederland.

Praktische Verkeersprojecten

De Praktische Verkeersprojecten zijn kant-en-klare projecten van VVN die scholen zelf kunnen inzetten. Dankzij subsidie van Provincie Noord-Holland kunnen scholen in deze provincie zich dit schooljaar kosteloos aanmelden voor:

Op voeten en fietsen naar school

Om ouders en kinderen te stimuleren om lopend of fietsend naar school te komen is het project 'Op voeten en fietsen naar school'. Dit project helpt mee bij de grote drukte en mogelijk gevaarlijke situaties rondom de school die ontstaan bij het halen en brengen van kinderen met de auto. Het project biedt materialen (stickers en stickerkaarten) voor groep 1 t/m 8. De essentie van dit project is dat kinderen in een vroeg stadium hun verkeersvaardigheden ontwikkelen en vertrouwen krijgen. Daarnaast is het gezonder, beter voor een schonere leefomgeving en draagt het bij aan de verkeersveiligheid bij school. 

Veilig op de fiets

Met dit project wordt op school een fietscheck georganiseerd en worden ouders geïnformeerd over de onderdelen van een veilige fiets. De kinderen oefenen ook hun fietsvaardigheid op het schoolplein. Met de kinderen wordt een ‘safety-deal’ gemaakt: een gezamenlijke afspraak over veilig gedrag op de fiets. Met alle benodigde materialen gaat de school hiermee aan de slag met kinderen van groep 1 t/m 8. 

Besteden jullie als basisschool veel aandacht aan het verkeer?

Wij geven geven best wel wat aandacht hieraan door middel van verkeerslessen. In de onderbouw en middenbouw hangen we de verkeerslessen op aan een thema. Daarin kijken we welke doelen we moeten behalen in dat desbetreffende leerjaar. En vanaf groep 4 gebruiken we de VVN Verkeersmethode.

Wat is de aanleiding geweest voor jullie om de VVN Praktische Verkeersprojecten af te nemen? 

Wij vinden de lessen praktisch en goed te geven zonder veel te hoeven voorbereiden. Dit kost ons weinig tijd, wat heel fijn is. Vandaar dat dit voor ons een makkelijke keuze was. 

Hoe ervaren jullie de praktische verkeersprojecten? 

Wij vinden de verkeerslessen fijn, duidelijk en goed te gebruiken. De materialen zijn snel bij elkaar gevonden en neergezet.

Hoe zijn de reacties van de kinderen/ouders?

De kinderen en ouders zijn enthousiast. Kinderen van de onderbouw en middenbouw komen op die dagen, met de fiets, step of skeelers naar school. Zo kunnen zij via een parcours over het schoolplein rijden. De ouders zien de foto’s van de verkeerslessen op het schoolplein via 'Social Schools', dit is een digitaal programma van de school waarin we berichten naar ouders sturen. Via de maandmededelingen worden de dagen aangekondigd zodat ouders weten dat we ermee bezig zijn.

Praktische Verkeersprojecten
Praktisch Verkeersproject in volle gang op het schoolplein

Zie je het als voordeel dat je zelf het project kunt inplannen?

Gezien de andere thema’s die wij op school aan de orde laten komen is het prettig om de verkeerslessen zelf in te plannen. Ze staan in de jaarkalender van de school. Dat is gelijk een reminder voor iedereen.

Merken jullie dat de pakketten ook wat hebben opgeleverd? 

De leerkrachten vinden de pakketten prettig om mee te werken. Voor de kinderen hopen wij dat ze met veel plezier en oplettend aan het verkeer deelnemen.