Kennis, houding en gedrag van LEV's

Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online vragenlijst onder een representatieve steekproef van 1.217 Nederlanders (18+). Hieruit werden 39 LEV-gebruikers geïdentificeerd (e-bikes en e-scooters werden buiten beschouwing gelaten). Vervolgens werd een boost toegepast om het aantal LEV gebruikers op 152 te brengen. Het veldwerk liep van 5 t/m 12 september 2022. Lees hieronder onze bevindingen.

LEV's

Belangrijkste bevindingen

Gebruik van LEV’s:

  • Circa 3% van de Nederlanders bezit een LEV (e-step is het populairst).
  • LEV's worden vooral recreatief gebruikt en vervangen vaak de auto of lopen.
  • Jongeren gebruiken LEV’s vaker.
  • Ruim een kwart van de LEV-gebruikers krijgt wel eens een opmerking over het rijden op een LEV.

Overwegingen niet-gebruikers:

  • 25% van de niet-gebruikers overweegt een LEV, vooral een e-step.
  • Redenen om geen LEV te gebruiken: overbodigheid, onveiligheid, ongemak en wettelijke beperkingen.

Kennis:

  • Kennis over de openbare weg is niet optimaal bij gebruikers van LEV’s. Een groot gedeelte weet niet dat gebieden voor voetgangers tot de openbare weg behoren.
  • De meeste Nederlanders zijn goed bekend met welke LEV’s wel en niet toegestaan zijn op de openbare weg. Echter is dus niet altijd duidelijk wat wel / niet tot de openbare weg behoort. Gebruikers van LEV’s zijn minder goed op de hoogte. Een derde van deze groep is van mening dat de e-step en het e-skateboard toegestaan zijn op de openbare weg.

Houding tegenover LEV's:

  • De meeste Nederlanders staan niet positief tegenover het gebruik van LEV’s. Met uitzondering van de kick-bike en e-step worden LEV’s als gevaarlijk beoordeeld. Volgens een meerderheid zouden gebruikers verplicht een helm moeten dragen, zijn deze vervoermiddelen eerder speelgoed dan een vervoermiddel en zouden zelfs helemaal verboden moeten worden.