Mooie cijfers uit Amsterdam
Amsterdam voerde vanaf december 2023 op ongeveer 80 % van alle stedelijke wegen een snelheidslimiet van 30 km/uur in. Tevens zijn er duizenden borden geplaatst, verkeerslichten aangepast en wegen visueel ingericht om de lagere snelheid geloofwaardig te maken
Ruim een jaar later, concludeert de gemeente dat:
- het aantal ongevallen op 30 km/uur-wegen daalde met 11 % (van 926 in 2023 naar 823 in 2024);
- het aantal ongevallen met voetgangers en (e-)fietsers nam zelfs met 15% af;
- 63% van de automobilisten zich (bijna) aan de nieuwe snelheid hield;
- het verkeersgeluid gemiddeld met 1,5 decibel afnam;
- hulpdiensten geen noemenswaardige vertraging ondervonden; busritten duurden gemiddeld slechts 40 seconden langer, trams 10 seconden.
Bovendien beoordeelt 60% van de Amsterdammers de maatregel als (zeer) positief.
Veilig Verkeer Nederland ondersteunt het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom
Veilig Verkeer Nederland pleit al langere tijd voor 30 km/uur als norm binnen de bebouwde kom. Zo zien we dat cijfers dit ondersteunen:
- Bij 30 km/uur is de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto 95 %, tegen 85 % bij 50 km/uur
- Volgens de SWOV kan een snelheidsverlaging op de helft van de 50km/uur-wegen leiden tot 22–31 % minder verkeersgewonden en –doden
- Internationale voorbeelden – zoals Oslo en Helsinki – rapporteerden in 2019 zelfs nul dodelijke ongevallen met fietsers en voetgangers na invoering van 30km/uur-zones
Waar nog geen passende infrastructuur aanwezig is, mag de snelheidsverlaging direct ingevoerd worden, zonder af te wachten op grootschalige herinrichting.
Ook gemeenten ondersteunen in participatieprocessen – zoals buurtacties, snelheidsdisplays, stickeracties en gedragsinterventies. Dit doen we om bewustwording en gedragsverandering te stimuleren.
Wat doet VVN lokaal én landelijk?
- Adviseert gemeenten over regelgeving, inrichting en communicatie bij de overgang van 50 naar 30 km/uur.
- Verstrekt gedragsinterventies zoals snelheidsschermen (‘in deze buurt rijden wij 30’).
- Faciliteert buurtinitiatieven, zoals de VVN Buurtacties (stickeractie, snelheidsmetingen, enquêtes) om inwoners bewust en actief te betrekken.
Andere steden volgen en voeren ook op steeds meer wegen 30 km/uur in
We zien dat de praktijk aantoont dat het verlagen van de snelheid leidt tot minder ongevallen, meer leefkwaliteit en een verhoogd veiligheidsgevoel. Andere gemeenten in Nederland zijn langzaamaan ook de snelheid aan het verlagen op wegen binnen de bebouwde kom. De toekomst van verkeersveiligheid begint in de straat – en 30 km/uur kan daarin het nieuwe normaal zijn.