Aftrap campagne Ministerie van I&W tegen het opvoeren van elektrische fietsen

Publicatiedatum:

Vandaag is in Rotterdam de aftrap van de landelijke campagne tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is daarbij aanwezig. De politie houdt deze dag een handhavingsactie en Team Alert gaat met jongeren in gesprek over de gevaren van opgevoerde elektrische fietsen. 

Minister Madlener

De populariteit van elektrische fietsen, waaronder fatbikes, neemt snel toe onder jongeren. Deze elektrische fietsen kunnen hoge snelheden bereiken, tot wel 60 km/uur, als ze illegaal zijn opgevoerd.  Naast dat, is ook het ontbreken van een leeftijdsgrens en het rijden zonder helm, voor veel jongeren een reden om dit vervoersmiddel te gebruiken. Echter nemen hierdoor de zorgen toe, vooral als het gaat om verkeersveiligheid. 

Positieve geluiden vanuit Den Haag 

De afgelopen tijd is de discussie rondom elektrische fietsen flink opgelaaid. In de Tweede Kamer is een ruime meerderheid voor een minimale leeftijd voor fatbikes. Wat deze leeftijd zou moeten zijn, daar is nog geen overeenstemming over. Daarnaast heeft Minister Madlener nu ook aangegeven dat hij zelfs wat voelt voor een helmplicht.Niet alleen voor de fatbike, maar voor alle elektrische fietsen. Of dit op korte termijn mogelijk is en welke andere maatregelen er concreet komen is nog onbekend. 

De regels en risico's 

Het is verboden om rond te rijden op een opgevoerde elektrische fiets. Wanneer de snelheid boven de 25 km/uur komt, mag de fiets geen elektrische trapondersteuning meer bieden. Daarnaast mag het motorvermogen van de fiets niet boven de 250 watt uitkomen en is het niet toegestaan om een gashendel te hebben waarmee je harder dan 6 km/uur kunt rijden. Als je voertuig niet aan deze regels voldoet, wordt het beschouwd als een bromfiets, waarvoor goedkeuring van de RDW vereist is. In dat geval zijn een helmplicht, een minimumleeftijd van 16 jaar en een rijbewijsplicht van toepassing. 

Gebruik je het voertuig toch als een opgevoerde elektrische fiets? Dan riskeer je een boete van 310 euro. Bij een tweede overtreding krijg je niet alleen die boete, maar wordt ook je voertuig in beslag genomen. Daarnaast kunnen personen ouder dan 12 jaar hiervoor een strafblad krijgen. Bovendien zijn bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets niet verzekerd. Dit kan bij een ongeval leiden tot duizenden euro’s aan schade- en ziektekosten. 

Verantwoordelijkheid fabrikanten 

Volgens ons is de gehele keten verantwoordelijk. Dat wil zeggen dat fabrikanten ervoor moeten zorgen dat fatbikes standaard zijn uitgerust met onverwijderbare snelheidsbegrenzers. Op deze manier kan een fatbike niet meer eenvoudig worden opgevoerd. Bovendien is het essentieel dat fabrikanten hun klanten duidelijk informeren over de risico's en verantwoordelijkheden van het rijden op een fatbike. Verkopers en gebruikers moeten zich bewust zijn van de zwaarte van het voertuig, de langere remweg en de geldende wettelijke regels. Zonder deze informatie op de juiste manier te communiceren schieten fabrikanten tekort in hun plicht om consumenten te beschermen en bij te dragen aan de algehele verkeersveiligheid. Tot slot, is het ook volgens ons noodzakelijk om een minimale leeftijdsgrens van 16 jaar in te stellen voor het gebruik van fatbikes.  

Meedoen is makkelijk 

Wij adviseren je om je goed te laten informeren als je van plan bent om een elektrische fiets aan te schaffen. Draag bijvoorbeeld een fietshelm en houd je aan de verkeersregels voor fietsers. Op deze manier ga je veilig onderweg.